Tien jaar geleden was Frankrijk de grootste afzet markt van de Vlaamse export. Uiteindelijk is Duitsland de eerste export markt geworden en in 2012 kwam Frankrijk op de derde plaats na Nederland. Men kan zich de vraag stellen of de haat tegen alles dat Frans is en een catastrofale mindere kennis van het de Vlaming van Frans niet meespeelt in het afbrokkelen van de export naar Frankrijk.
Als men echter de handel van Vlaamse bedrijven met Franstalige klanten in Brussel en Wallonië bij Frankrijk rekent blijft het handel drijven met Franstalige klanten nummer één voor Vlaanderen. Ik weet dat dit een totaal nutteloos argument is voor ideologische flaminganten van dit forum. De ingebakken haat verblind alle realisme vooral als hun argument is "wij hebben geen Frans nodig" omdat ze in een Vlaams bedrijf werken dat geen export heeft of als ze staatsambtenaar zijn.
Ondertussen is het voor de Vlaamse bedrijven een ramp om nog degelijke medewerkers te vinden die een redelijke kennis van Frans hebben om zo hun Franstalige klanten te kunnen bedienen of nieuw Franstalige targets aan te boren. De financiële gevolgen van dit soort kortzichtig, bekrompen en gesloten Vlaanderen zullen zich vertalen in minder welvaart voor iedereen.
Ik maak me geen illusies, ik weet al op voorhand wat de reactie zal zijn van de ideologische Frans haters. Ondertussen weet ik van mezelf dat een perfecte kennis van Frans me geen windeieren heeft gelegd op professioneel gebied en ook welvaart voor mensen die voor mij werken.
|