![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#541 |
Staatssecretaris
|
![]() Trouwens, hoe zeggen ze "zever"?
![]() |
#542 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#543 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het probleem ligt bij bepaalde mensen die deze Franstaligen niet voldoende doen voelen dat hen dat inférieur maakt aan diegenen die wel andere talen kennen! Het probleem ligt bij bepaalde (vooral oudere) politiekers die meer moeten optreden als Vlamingen. Zoals men dus in Menen bezig is is men goed bezig! Men moet een onderscheid maken tussen Franstalige toeristen en lieden die zich hier komen vestigen! Toeristen moeten geen papieren gaan vragen in het gemeentehuis! Vlaamse politiekers moeten in tv-debatten met de Franstaligen gewoon in het Nederlands praten en dat maar laten vertalen! Vlaamsonkundige politiekers moeten zich laten vertalen in het Nederlands! Dat zou al een ander effect geven! Trouwens, meer Franstalige politiekers beginnen eindelijk een poging te doen om wat Nederlands te gebruiken! Dat was een paar decennia anders! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#544 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stoppen met Frans aan te leren op een voldoende bruikbaar niveau om de Walen en de Brusselaars voor schut te zetten is wel een verkeerde reden! Die Walen en Brusselaars zijn compleet onbelangrijk in het grotere plaatje dat Europa is. Een goede talenkennis is en blijft een voordeel voor de Vlamingen en mag niet zomaar om de verkeerde redenen afgebouwd worden! Laatst gewijzigd door andev : 5 januari 2014 om 19:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#545 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar haal je het dat de Vlamingen, (nationalistisch of niet) opkijken of zich als slaven gedragen tov de Franstaligen in dit landje? Ik stel eerder vast dat er meer en meer zijn die hen beu zijn als blok aan het been, vandaar de politieke nieuwe inzichten die de laatste tijd de ronde doen! Nogmaals: richt je tot bepaalde Vlaamse politiekers die menen dat ze "la Belgique" ten alle koste bij elkaar willen houden! Niets met hun al of niet bestaande kennis van het Frans te maken! Waarom wel eigenlijk... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#546 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een groot deel kan het geen barst schelen, dat is wat anders! Het zijn vooral diegenen die van Vlaanderen profiteren die dat niet willen! Onze Franstaligen in het bijzonder die houden aan hun "solidarité"! Voor de rest kan Vlaanderen en zijn inwoners hen geen barst schelen. Je moet de lezersbrieven in de Franstalige kranten eens doornemen: wat een racisten enz die Vlamingen, niets die er aan deugd! Maar het land splitsen? Oh la la... Toch maar een beetje Frans blijven kennen, nuttig! Laatst gewijzigd door andev : 5 januari 2014 om 19:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#547 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#548 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#549 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tien jaar geleden was Frankrijk de grootste afzet markt van de Vlaamse export. Uiteindelijk is Duitsland de eerste export markt geworden en in 2012 kwam Frankrijk op de derde plaats na Nederland. Men kan zich de vraag stellen of de haat tegen alles dat Frans is en een catastrofale mindere kennis van het de Vlaming van Frans niet meespeelt in het afbrokkelen van de export naar Frankrijk.
Als men echter de handel van Vlaamse bedrijven met Franstalige klanten in Brussel en Wallonië bij Frankrijk rekent blijft het handel drijven met Franstalige klanten nummer één voor Vlaanderen. Ik weet dat dit een totaal nutteloos argument is voor ideologische flaminganten van dit forum. De ingebakken haat verblind alle realisme vooral als hun argument is "wij hebben geen Frans nodig" omdat ze in een Vlaams bedrijf werken dat geen export heeft of als ze staatsambtenaar zijn. Ondertussen is het voor de Vlaamse bedrijven een ramp om nog degelijke medewerkers te vinden die een redelijke kennis van Frans hebben om zo hun Franstalige klanten te kunnen bedienen of nieuw Franstalige targets aan te boren. De financiële gevolgen van dit soort kortzichtig, bekrompen en gesloten Vlaanderen zullen zich vertalen in minder welvaart voor iedereen. Ik maak me geen illusies, ik weet al op voorhand wat de reactie zal zijn van de ideologische Frans haters. Ondertussen weet ik van mezelf dat een perfecte kennis van Frans me geen windeieren heeft gelegd op professioneel gebied en ook welvaart voor mensen die voor mij werken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#550 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Als mensen een taal moeten leren op professioneel gebied en hun functie gebiedt dat, dan doen ze dat. Nooit zal zich de situatie voordoen dat de mensen die Frans nodig hebben geen Frans zullen kunnen. Verder betwijfel ik dat we afstevenen op een bekrompen Vlaanderen dat uit principe zich afzet tegen de buitenwereld, zelfs niet tegen de Franse cultuur die historisch gezien het meeste schade heeft berokkend aan de Vlaamse/Nederlandse.
Bovendien heeft volgens mij een forummer genaamd Gipsy hier een grotere afkeer van Nederlanders (afgaand van postgeschiedenis), dan de gemiddelde forummer (overwegend Vlaamsgezind) hier heeft van Fransen. Dit natuurlijk ter illustratie. Wel is het zo dat niet iedereen een even grote francofiel is. Franskundigen zullen altijd talrijk genoeg bestaan in het Nederlandse taalgebied. De mogelijkheid tot Frans te leren ook erg goed aanwezig, of de verplichting gebrekkig Frans te leren zelfs aan BSO-scholieren er nu is of niet. Ik maak me geen zorgen over de mogelijkheid van het Vlaamse Gewest om handelsbetrekkingen aan te gaan met gelijk welk anderstalig gebied. Laatst gewijzigd door Weyland : 5 januari 2014 om 21:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#551 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#552 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Bovendien bent u een goed voorbeeld. U vergeleek onlangs Vlamingen en Nederlanders met een stuk stront, maar het heeft u niet belet de taal goed te beheersen dankzij het feit dat de geur van geld die van stront oversteeg waardoor u niet te veel moest kokhalzen. ![]() Laatst gewijzigd door Weyland : 5 januari 2014 om 21:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#553 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#554 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Spijtig dat Gipsy die niet weet wonen,want Frans spreken kunnen al die gasten als de beste ,maar voor de rest.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#555 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
In ieder geval, onze politici zijn slechte voorbeelden van mensen die goed Frans kunnen. Toch is zelfs hun Frans vaak 'voldoende genoeg om aangenomen te worden'. Liefst natuurlijk spreken ze echt moedertaalniveau (C2 niveau volgens CEFR), maar ik ben steeds verwonderd wanneer ik zo iemand ontmoet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#556 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#557 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Een verbod op het onderwijzen van het Frans en het straffen van kinderen die interesse tonen in die taal? Geen goed idee.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#558 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het Frans spreken alleen is geen globale vereiste. Buiten een perfecte kennis van Frans komt daar ook de nodige typische professionele kennis bij. Voor KMO's van een bepaalde grootte, of grote bedrijven, rest dan alleen het aanwerven over van een werkkracht van Franse nationaliteit of een Waal die die vereisten combineert. Dat is dan een job minder voor een Vlaming. Kleine KMO's die die financiële middelen moeten het dan maar stellen met een Vlaming die een approximatieve kennis van Frans heeft en zal het moeilijker hebben om de Franstalige markt te bewerken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#559 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#560 |
Banneling
|
![]() Je begrijpt dus volledig dat Bourgeois de FDF'ers in de faciliteitengemeenten niet wou benoemen: die waren zelfs nog niet bereid om een taal te gebruiken?
|
![]() |
![]() |