Ik probeer te snappen waar OVLD naartoe wil.
“alarmbelprocedures, dat zijn confederale elementen en dat zijn zaken die niet werken".”
Ik denk dat OVLD hier vooral over het BHV dossier heeft. Die decennia aansleepte. Er was een meerderheid en er was dan de alarmbelprocedures. Een procedures die toch misbruikt werd toen de Duitstalige gemeenschap deze “moest” gebruiken om een oplossing van BHV te blokkeren.
Eenzelfde alarmprocedure werd gebruikt toen Vlaanderen zijn zorgverzekering wilde uitbouwen.
Ik heb de indruk ( ik zeg wel indruk ) dat de alarmprocedures het meest gebruikt worden door Wallonië
Wil OVLD dat dan afbouwen ? Veel succes alvast in Wallonië.
Hoe ziet de OVLD dan ook het verschil tussen een Vlaamse en Waalse stem ? ik bedoel de democratische waarde ervan. Wallonië heeft meer senatoren in verhoudingen met Vlaanderen. Als OVLD voor een federale kieskring is, gaan ze dan ook de meerwaarde van een Waalse stem aanpakken ?
Nu dat veto’s contraproductief werken is waar. Kijk maar naar de VN en Syrië. Maar wat bedoeld OVLD met confederalisme? Ik dacht de rode draad daarin was, wat doen we nog samen ? en waar bereiken we geen overeenkomst en kunnen we op eigen visie verder zonder tegenwerking.
Is dit niet een beetje het Benelux model ? Wat was, is daar verkeerd aan ? dat het geld kost, ja dat klopt. Maar Benelux blokkeert toch niets