Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V
Oké, maar als de concurrenten volgens jou voor een loon 'onder de marktprijs' werken, dan zou dit, in een vrije markt, betekenen dat werklozen die verplicht moeten werken ook 'onder de marktprijs' moeten gaan om een job te kunnen verwerven. (Of dit dan nog 'de marktprijs' is, kan je jezelf ook afvragen. Maar, goed, ik zal meegaan in de terminologie die bij de wetten van Stuyck horen.)
Idealiter levert iedereen zijn bijdrage in de samenleving. Daar ben ik het over eens. Iedereen verplichten werk aan te nemen vind ik niet de juiste manier om daartoe te komen. Dan wordt het wel heel makkelijk voor werkgevers om de lonen te doen dalen, de werkdruk te doen stijgen, de risico's te verhogen enzovoort, want de job moet verplicht aangenomen worden. Dat maakt het nadien ook nog interessanter om diegenen die nu een job hebben te ontslaan om diezelfde mensen daarna terug aan te nemen met een veel lager loon. Dus zo'n maatregel zou niet enkel nadelig zijn voor werklozen, maar ook voor een heel groot deel van de werkenden.
|
Marktprijzen zijn overal verschillend. Dat hangt van vele factoren af. Als hier een arbeider uit het Oostblok op de markt zijn diensten aanbiedt heeft hij qua prijsvorming volgende voordelen: veel lagere sociale loonkost want in het thuisland is dit veel lager dan hier; veel lagere inkomstenbelastingen (vb Slowakije 17 % voor iedereen - geen aftrekposten) en eenmaal thuis een lager BTW-tarief en algemeen lagere prijzen o.a. om al het voorgaande. Hij houdt er tenslotte meer aan over dan een gelijkgeschoolde ervaren arbeider bij ons. Deze arbeider/truckchauffeur wordt dan qua kost vergeleken met onze even of zelfs meer ervaren werkkracht van alhier. Tja, de keuze is snel gemaakt, een te groot overheidbeslag maakt dat om het bestaan van de onderneming te vrijwaren men geheel of eigenlijk meestal deels emigreert naar oorden waar de afroming door de overheid geringer is. Gevolg stijgende werkloosheid alhier met weer hogere lasten voor de werkgevers, die nog in leven blijven. De weg naar de neergang is ingezet. De overheid moet op dieet wil men hier nog iets produceren, dat men kan verkopen.