Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plǝɹǝʍ ǝp
De overheid heeft heel wat computertjes staan: alle kabinetten en FOD's samen moet dit een smak geld kosten aan licenties voor software, gaande van het besturingssysteem tot eigen ontwikkelde applicaties.
Uit diverse gesprekken met ambtenaren, zowel Vlaamse als federale, ben ik te weten gekomen dat al deze personen werken met dure software zoals Windows, Office,... Dit terwijl er gratis alternatieven zijn zoals LibreOffice.
Dat de mensen doen wat ze willen, maar ik vind dat de overheid in deze tijden van besparingen waarbij ze de ene na de andere pestbelasting ons door de strot wordt geduwd, het niet kan maken om het geld door de deuren en vensters te gooien. Ik snap trouwens niet hoe dit kan, voor de minste pruts moet een overheid toch een openbare aanbesteding starten en dan lijkt het me vreemd dat de support van die vrije software (die uiteraard niet gratis is) duurder zou zijn dan die dure software plus hun support.
|
Tja, er is bij de overheid dan ook wel iets meer nodig dan Excel en Word.
Veel programma's moeten super beveiligd worden omdat het veelal over persoonsgebonden materie gaat.
Ik heb bv een login om dossiers in de stad op te vragen.
De beveiliging die hierbij komt kijken, wil ik niet betalen. Als je dan ook nog eens gaat werken met software die niet ieder systeem kent!