Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nems
Akkoord, maar is dit een politieke mening van de mensen?
Eerder een emotionele mening of niet?
En het Europa van 1830 is niet het Europa van nu.
Ik denk niet dat splitsen zo evident is in deze tijd of wel?
|
Met Brussel, het Koningshuis en de Staatsschuld is het gewoon ONMOGELIJK. Voeg nog het feit toe, dat de meerderheid in dit land geen splitsing wil.
De oplossing is dus zeer eenvoudig. We gaan verder met België en we negeren het Vlaams-Nationalisme. Degenen die denken dat Franstaligen en Vlamingen niets met elkaar hebben, zouden zich liever vragen te stellen hoe het komt dat zoveel Franstaligen in Vlaanderen leven, dat meer dan 50.000 Franstaligen elke werkdag naar Vlaanderen komen werken, dat zoveel Franstaligen Vlaanderen nog steeds bezoeken.
De meeste Franstaligen denken zowiezo nog minder politiek dan de Vlamingen. Op RTBF en RTL-TVI zijn er bijna geen politische uitzendingen behalve natuurlijk in het geval van verkiezingen. Maar voor de rest, alleen die op zondagmiddag en die hebben minder en minder success. Op dezelfde moment zijn er de TV-spelletjes van TF1 en France 2 die wel Franstalig volk aantrekken. Hoe komt het dat die zondagdebatten minder success kennen? Geen interesse in politiek, zo simpel is het. En dus geen interesse in het communautair en dergelijken.
Een Franstalige versie van "politics.be" zal u nooit vinden. De Franstaligen zijn meer levensgenieters dan de Vlamingen. De Franstaligen die u aan de Kust zal zien, komen er voor toeristische redenen (prachtig weer, zon-zee-strand, wandelingen op de dijk, mini-golf en dergelijken) en denken geen enkele seconde aan wat de Vlamingen van hun aanwezigheid mogen denken.
In Vlaanderen is het toch verschillend en de Kust is een mooi voorbeeld. Ik ga vaak naar de Kust tijdens de zomer, ik ga er met de trein en ik merk dat veel Vlamingen naar de Kust gaan. Vlamingen van de andere provincies dan West-Vlaanderen. Vlamingen die niet echt denken naar de Ardennen te gaan : volgens mij is de reden politiek in de meeste gevallen omdat er nog een bepaalde interesse voor politiek, het communautair, enz.... in Vlaanderen bestaat.