Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne
Een samenleving waarin iedereen werk heeft, zodat er geen geld verloren gegooid moet worden aan massale werkloosheidsvergoedingen. Geld dat men kan gebruiken om het bestaansminimum op te trekken tot een niveau waarvan je echt kan leven.
De werkgelegenheidsgraad bij Turkse mannen ligt redelijk hoog. Hoog genoeg om het sprookje van systematische discriminatie te doorprikken.
Het probleem met 50ers los je alleen op door te zorgen voor meer werkgelegenheid. De overheid heeft er in het verleden voor gekozen de gezonde ondernemingen kapot te belasten om zo de bruggepensioneerden te betalen om niets te doen en niet meer bij te dragen aan het sociale systeem.
Kindjes maken mag door de overheid gerust wat meer aangemoedigd worden.
Op basis van een 38-urige werkweek blijven en nog 130 uren over om effectief iets aan de situatie te doen, plus minstens 20 vakantiedagen. Sommigen nemen hun verantwoordelijkheid en doen dat ook. Ze zoeken een betere job, scholen zich bij, investeren in de toekomst. Anderen gaan in de hangmat liggen tot ze een goede sjot onder hun kont krijgen.
Meerdere mini-jobs is geen volwaardig werk? Wat wil je eigenlijk? Iedereen aan de dop?
|
Beste Fonne,
Een maatschappij waar iedereen werkt, wil ook zeggen dat je niet toestaat dat er gerentenierd wordt vanaf je 30ste
Dus kan ik me best voorstellen dat je voor belasting te vinden bent op inkomsten uit kapitaal, om de mogelijke rentenier leeftijd een beetje op te trekken?
Hoor ik verder tussen uw lijnen de voorkeur voor een basisloon voor IEDEREEN? (
http://www.basicincome.org/bien)
Verder wat betreft een 38h week: De meesten die niet rond komen worden van interim naar interim-job (weekbasis of soms zelfs dagbasis) gezet. Dat wil zeer vaak zeggen, fysiek vrij zwaar, ondergewaardeerd en weinig uitdagend werk, er zeker 40h/wk werken of de baas stelt "je voldoet niet, ik zoek een ander".
Je situatie verbeteren doe je niet door tijdens de ene interimjob de andere te zoeken, daar is idd tijd voor, maar dat doe je door opleiding te volgen. Ideaal is een voltijdse dagopleiding, maar dan kan je niet werken, dus komt er zo geen geld binnen. Waarom zou een uitkering en "thuisblijven" hier verkeerd zijn. Het andere alternatief is avondschool, maar dat is bij vele interimjobs een moeilijke combinatie, tenzij vaak een interim-kantoorjob, dan lukt dat wat beter. De keuze is dan vaak: werken en geld of opleiding en geen geld. Veelal hebben die mensen dan nog eens onvoldoende buffer om een volledige opleiding uit te zitten indien ze geen bijdrage zouden ontvangen.
Wie arm is en geen werk heeft, kan dus ten minste voluit die opleiding volgen die kan helpen naar een job die WEL opbrengt. Ik begrijp niet dat je dat niet kan inzien.
Wat mijn Turkse vriend betreft, ik zou eigenlijk eens zijn tel. moeten doorgeven zodat hij u zelf eens kan vertellen hoe "niet-discriminerend" Vlaanderen wel is. Hij heeft me genoeg verteld. Tevens heeft mijn vrouw in de HRM ook al genoeg "vragen" gekregen om -om het mooi te noemen- letterlijke witte raven aan te nemen...
Kijk, ik ben even hard tegen al wie profiteert van het systeem, maar vandaag profiteren bankiers, kapitaalkrachtige multinationals en personen in extremis het meest en vindt ik het gewoon misplaatst dat de eerste zaak die moet sneuvelen een werkloosheidsuitkering is.
Zeker nog als je weet dat economie een percentage werklozen NODIG heeft om vlot te draaien (direct beschikbaar personeel) Het zou dan ook niet verstandig zijn helemaal geen vergoeding te voorzien.
Ikzelf zie wel mogelijkheden in een beperking in de tijd, maar deze mag nooit helemaal op 0 komen te staan Je kan immers geen tijd plakken op het vinden van een goede job en zomaar er een laten aannemen is ook geen goed idee: wij willen GEMOTIVEERDE werknemers, niet iemand die een sprinkplankje nodig heeft.
Mijns inziens zou je een uitkering afhankelijk kunnen maken van wat je effectief doet: iedereen heeft recht op een uitkering zolang hij opleiding volgt (die aanleiding kan geven tot werk), vrijwilligerswerk doet... Met dit eerst zou het probleem van hoger inschrijvingsgelden ook meteen deels worden opgevangen.
PS
Meerdere mini-jobs, zolang ze in totaal genoeg opbrengen, maw er een minimaal barema is ifv de gepresteerde tijd), kan ik je nog volgen EN alle sociale wetgeving van toepassing blijft, niet zoals interim werk dus.