Los bericht bekijken
Oud 7 september 2014, 20:43   #1
MORPHEUS
Minister-President

MORPHEUS's schermafbeelding

Standaard vijf jaar tussen Schotland en Vlaanderen ?

vijf jaar tussen Schotland en Vlaanderen ?

Het lijkt stom, maar laat ons eens vijf jaar nemen.
In politiek een eeuwigheid

In 1297 was er in Schotland de Slag bij Stirling Bridge
Vijf jaar later de slag bij Kortijk in 1302

De hoofdlijnen van deze slag waren dezelfe.

Waarom ik 5 jaar neem ?

Wel, in 2011 kreeg de Scottish National Party (SNP) de meerderheid in Schotland en besliste in 2012 om in 2014 een referendum te houden. In 2006 niemand die dit voor mogelijk hield. Net zoals vijf jaar later niemand voor mogelijk hield dat Belgie het wereldrecord regeringsvormen zou verbreken.
In 2012 leek dit Schots referendum een stom idee, maar nu twee weken voor het referendum beginnen ze zelfs in Londen het heel erg ernstig op te nemen.

Vandaar ik nu 5 jaar neem.
Is het mogelijk dat bijvoorbeeld in +-2016 de Vlaams nationalistische partijen 51 % halen?
Ik zeg niet dat het mogelijk is, maar onmogelijk is het ook niet. Als ik de stemmen van NVA en VBL samen neem anno 2014……………………. Dan komen we wel dicht in deze tendens. let op / 45 % van de stemmen behalen kan een meerderheid aan zetels betekenen ...........

Een referendum in +2019 ? Ik zeg niet dat het mogelijk is, maar onmogelijk is het ook niet.

Stel dat men een referendum zou houden in Vlaanderen alleen. Ik schat dat men zou starten met een 40 % voor en 60 % tegen. Net zoals in Schotland.

Stel, stel nu dat men in Schotland uiteindelijk 52 voor stemt en 48 tegen.
Dit is niet ommogelijk
Kan dit als “ voorbeeld” werken voor Vlaanderen ?

Wat als binnen 5 jaar – 2019 – Schotland al een stuk verder staat.
Dan zijn er net dan verkiezingen in België – Vlaanderen.

Als de PS en CDH veel vanuit Wallonië het federaal werk doet ontsporen ………………..

Maar laat ons eerst het referendum in Schotland afwachten

Laatst gewijzigd door MORPHEUS : 7 september 2014 om 20:48.
MORPHEUS is offline   Met citaat antwoorden