Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M
ps. De vervanging van de F16 is interessant, de historie (van ook de Belgische Luchtcomponent) daarentegen interessanter. Vandaar bovenstaande vraag.
|
Het was een operatie van de Belgische Luchtmacht, dus niet te vergelijken met KNIL.
Tot 1960 (onafhankelijkheid van Kongo) werd de voortgezette opleiding van de Belgische leerling piloten (na de SV-4B) gegeven op de basis Kamina op Harvard T-6. Er was een transitie bezig op de pas geleverde Fouga Magister waarvan er ook al een paar in Kongo aanwezig waren.
Zo waren een aantal vliegtuigen van de Belgische Luchtmacht aanwezig die konden bewapend worden.
Even voor de onafhankelijkheid werden een aantal operationele piloten vanuit België overgebracht om met die toestellen te vliegen. De onlusten lieten niet lang op zich wachten.
Het verhaal dat zich in je referentie weergeeft speelde zich in die context af. De piloot Guy Depypere die toen gered werd is later onderrichter op F104G geworden in Kleine Brogel. Hij is helaas een jaar of 7 of 8 terug overleden. Er zijn toen ook nog een aantal andere incidenten en ongevallen gebeurd, zo heeft bijvoorbeeld Frank Swietek (ondertussen ook overleden) na motorpanne een noodlanding moeten uitvoeren in de brousse. Jim van Roy, waarvan ook sprake in het artikel is overleden bij een crash bij het opstijgen met F104G in Kleine Brogel in 1968.
Er is tijdens de operatie ook nog een tweede piloot overleden na een crash.
Van de piloten die toen in Kongo aan de operaties hebben deelgenomen zijn er een vijftal later ook omgekomen in diverse vliegongevallen. De bekendste is Frans Allaeys die met een helicopter in 1965 werd vermist boven Kongo. Het wrak werd pas teruggevonden in 2005. Naar hem is de luchtmachtbasis in Koksijde (thuishaven van de Sea King) vernoemd.