Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 maart 2015, 11:19   #261
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Niet alleen de Amerikanen, ook de Engelsen gebruiken reapers in Afghanistan & Irak.
Die tuigen kunnen meer dan 1500 kg bommen dragen.
Een groot deel van de toekomstige luchtmacht zal waarschijnlijk bestaan uit reapers en drones.
Waar halen kleine luchtmachten zoals de KLU en de Belgische Luchtcomponent in de toekomst voldoende ex-vliegers vandaan om dg toestellen te kunnen laten vliegen?

Mij een raadsel hoe de KLU dit op gaat lossen? Momenteel heeft de KLU er blijkbaar iets op gevonden, twee ex-vliegers en twee operators (vanuit AWACS crews). Ruwweg een derde deel van 100 á 110 man voor vier Reapers vormt de crew om deze Reapers te kunnen laten vliegen.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 7 maart 2015 om 11:19.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2015, 11:51   #262
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.828
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Een probleem bij dg UAV's blijft de communicatie, een Reaper is geheel afhankelijk van GPS en Satcom.
Met name tijdens Libië was er zoveel Satcomcapaciteit benodigd dat er nauwelijks satcomcapaciteit overbleef voor male UAV's zoals de Reaper

Vanwege atmosferische storingen en slecht weer willen de verbindingen soms wel eens wegvallen waardoor ongelukken gebeur(d)en
Laat staan als een vijand zich richt op het storen van verbindingen of evt. GPS satelieten uit de lucht schiet.

Quote: The Reaper can carry as many as four 4 Hellfire missiles, two GBU-12 Paveway II laser-guided bombs, or two 500-pound GBU-38 Joint Direct Attack Munitions (JDAMs)
- 4x ±100 lb, plus 2x 500 lb > 1400 lb
- Plus gewicht brandstof en overige zaken
Bij een vorige generatie,toen het nog echt DRONES waren(zoals de Belgische Epervier) sprak men niet eens van "satcom" en zo.....

Het is duidelijk dat de Reaper een toestel voor NU is,waarbij men blijkbaar veel nadruk legt op afstandscontrole.Inderdaad,dit soort massieve data-uitwisseling zal niet zolang meer kunnen doorgaan gezien de kwetsbaarheid.(technologie verspreidt zich ongelofelijk snel en de VS en bondgenootjes hebben al lang niet meer het monopolie op zware codeersystemen,code-krakers en satcom-capabele satellieten)

Bij een volgende generatie,gegarandeerd binnen het decennium operationeel,zal "kunstmatige intelligentie" serieus in beeld komen.Ik stel me voor dat tegen dan contact met een mens enkel kortstondig nodig is voor definitieve schiettoestemming...


De verschillende autonome autoprojecten geven al aan hoe ver de "burgerij" staat met KI in complexe omstandigheden,(het verkeer is aanhoudende guerilla-oorlog),laat staan hoever een (Amerikaans)militair project nu al kan staan?????

Laatst gewijzigd door kelt : 7 maart 2015 om 11:59.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2015, 12:10   #263
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Bij een vorige generatie,toen het nog echt DRONES waren(zoals de Belgische Epervier) sprak men niet eens van "satcom" en zo.....

Het is duidelijk dat de Reaper een toestel voor NU is,waarbij men blijkbaar veel nadruk legt op afstandscontrole.Inderdaad,dit soort massieve data-uitwisseling zal niet zolang meer kunnen doorgaan gezien de kwetsbaarheid.(technologie verspreidt zich ongelofelijk snel en de VS en bondgenootjes hebben al lang niet meer het monopolie op zware codeersystemen,code-krakers en satcom-capabele satellieten)

Bij een volgende generatie,gegarandeerd binnen het decennium operationeel,zal "kunstmatige intelligentie" serieus in beeld komen.Ik stel me voor dat tegen dan contact met een mens enkel kortstondig nodig is voor definitieve schiettoestemming...


De verschillende autonome autoprojecten geven al aan hoe ver de "burgerij" staat met KI in complexe omstandigheden,(het verkeer is aanhoudende guerilla-oorlog),laat staan hoever een (Amerikaans)militair project nu al kan staan?????
Dit is het lijstje van de afgelopen vier jaar, zover bekend. Ook andere typen die gecrashed zijn niet meegeteld

Crashed

2015
Jan 31 2015 US Predator ? Yemen
Jan 23 2015 US Air Force MQ-1 Predator New Mexico, US

2014
Oct 20 2014 US Air Force MQ-9 Reaper Niamey, Nigeria
Oct 20 2014 US Air Force MQ-9 Reaper Niamey, Nigeria
Sep 23 2014 US Air Force? Predator? Yemen
Jul 14 2014 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
Jun 25 2014 US Air Force Unknown Afghanistan
Jun 23 2014 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
Apr 26 2014 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
Apr 04 2014 US Air Force Predator US, Nevada
Jan 28 2014 US DHS MQ-1B Predator California, US
Jan 17 2014 US Air Force MQ-1B Predator Mediterranean

2013
Nov 14 2013 US Air Force MQ-9 Reaper Nevada, USA
Nov 12 2013 USAF MQ-9 Reaper Lake Ontario, USA
Oct 30 2013 US Air Force MQ-1B Predator New Mexico, US
Sept 17 2013 USAF MQ-1B Predator (Lost link) Off coast of Sicily
Aug 14 2013 US Army MQ-1B Warrior (Lost link) Afghanistan
July 25 2013 US Air Force MQ-9 Reaper New Mexico, USA
Jun 27 2013 US MQ-1B Predator Afghanistan
May 13 2013 US Air Force MQ-1B Predator Nevada, USA
May 11 2013 USAF MQ-1 Predator Afghanistan
Apr 9 2013 US Air Force USAF MQ – 9 Reaper Mali
Apr 5 2013 US Air Force MQ-9 Reaper (Severe weather) Gulf of Aden
Mar 29 2013 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
Mar 2 2013 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
Sometime 2013 US Air Force MQ-1 Predator?

2012
Dec 21 2012 US Air Force unknown South Waziristan
Dec 5 2012 US Air Force MQ-9 Reaper Nevada, US
Oct 26 2012 US Air Force MQ-1Predator Afghanistan
Sept 18 2012 US Air Force MQ-1Predator (Lost link) Iraq
Aug 22 2012 US Air Force MQ-1Predator Afghanistan
July 25 2012 US Air Force/GA Predator Arizona, US
July 24 2012 USAF MQ-1B Predator Afghanistan
April 14 2012 US Air Force MQ1-B Predator Afghanistan
April 4 2012 US Air Force MQ-9A Reapers Seychelles
Mar 31 2012 US Air Force MQ-9 Reaper
Feb 25 2012 US Air Force Unknown Pakistan
Feb 21 2012 US Air Force MQ-1B Predator Djibouti
Feb 14 2012 US Air Force MQ1-B Predator Afghanistan
Jan30 2012 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
Sometime 2012 US Air Force MQ-1B Predator WaPo database
Sometime 2012 US Air Force MQ-9 Reaper WaPo database

2011
Dec 27 2011 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
Dec 13 2011 US Air Force MQ-9 Predator Seychelles
Oct 7 2011 US Air Force MQ-9 Reaper New Mexico
Aug 24 2011 US Air Force MQ-9 Reaper New Mexico, US
Aug 20 2011 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
July 10 2011 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
Jun 28 2011 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
June 5 2011 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
May 20 2011 US Air Force MQ-9 Reaper Nevada, US WaPo database
May 17 2011 US Air Force MQ-1B Predator Djibouti
May 7 2011 US Air Force MQ-1B Predator Djibouti
May 5 2011 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
May 1 2011 US Air Force MQ-1 Predator Afghanistan
Apr 1 2011 US Air Force MQ-9 Reaper New Mexico, US
Mar 15 2011 US Air Force MQ-1B Predator Djibouti
Feb 8 2011 USAF Air Force Predator MQ-1 Yemen
Jan 14 2011 USAF Air Force Predator MQ-1B Djibouti
Jan 3 2011 USAF Air Force Predator MQ-1B Kandahar
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2015, 12:16   #264
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.828
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Dit is het lijstje van de afgelopen vier jaar, zover bekend. Ook andere typen die gecrashed zijn niet meegeteld

Crashed

2015
Jan 31 2015 US Predator ? Yemen
Jan 23 2015 US Air Force MQ-1 Predator New Mexico, US

2014
Oct 20 2014 US Air Force MQ-9 Reaper Niamey, Nigeria
Oct 20 2014 US Air Force MQ-9 Reaper Niamey, Nigeria
Sep 23 2014 US Air Force? Predator? Yemen
Jul 14 2014 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
Jun 25 2014 US Air Force Unknown Afghanistan
Jun 23 2014 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
Apr 26 2014 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
Apr 04 2014 US Air Force Predator US, Nevada
Jan 28 2014 US DHS MQ-1B Predator California, US
Jan 17 2014 US Air Force MQ-1B Predator Mediterranean

2013
Nov 14 2013 US Air Force MQ-9 Reaper Nevada, USA
Nov 12 2013 USAF MQ-9 Reaper Lake Ontario, USA
Oct 30 2013 US Air Force MQ-1B Predator New Mexico, US
Sept 17 2013 USAF MQ-1B Predator (Lost link) Off coast of Sicily
Aug 14 2013 US Army MQ-1B Warrior (Lost link) Afghanistan
July 25 2013 US Air Force MQ-9 Reaper New Mexico, USA
Jun 27 2013 US MQ-1B Predator Afghanistan
May 13 2013 US Air Force MQ-1B Predator Nevada, USA
May 11 2013 USAF MQ-1 Predator Afghanistan
Apr 9 2013 US Air Force USAF MQ – 9 Reaper Mali
Apr 5 2013 US Air Force MQ-9 Reaper (Severe weather) Gulf of Aden
Mar 29 2013 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
Mar 2 2013 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
Sometime 2013 US Air Force MQ-1 Predator?

2012
Dec 21 2012 US Air Force unknown South Waziristan
Dec 5 2012 US Air Force MQ-9 Reaper Nevada, US
Oct 26 2012 US Air Force MQ-1Predator Afghanistan
Sept 18 2012 US Air Force MQ-1Predator (Lost link) Iraq
Aug 22 2012 US Air Force MQ-1Predator Afghanistan
July 25 2012 US Air Force/GA Predator Arizona, US
July 24 2012 USAF MQ-1B Predator Afghanistan
April 14 2012 US Air Force MQ1-B Predator Afghanistan
April 4 2012 US Air Force MQ-9A Reapers Seychelles
Mar 31 2012 US Air Force MQ-9 Reaper
Feb 25 2012 US Air Force Unknown Pakistan
Feb 21 2012 US Air Force MQ-1B Predator Djibouti
Feb 14 2012 US Air Force MQ1-B Predator Afghanistan
Jan30 2012 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
Sometime 2012 US Air Force MQ-1B Predator WaPo database
Sometime 2012 US Air Force MQ-9 Reaper WaPo database

2011
Dec 27 2011 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
Dec 13 2011 US Air Force MQ-9 Predator Seychelles
Oct 7 2011 US Air Force MQ-9 Reaper New Mexico
Aug 24 2011 US Air Force MQ-9 Reaper New Mexico, US
Aug 20 2011 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
July 10 2011 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
Jun 28 2011 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
June 5 2011 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
May 20 2011 US Air Force MQ-9 Reaper Nevada, US WaPo database
May 17 2011 US Air Force MQ-1B Predator Djibouti
May 7 2011 US Air Force MQ-1B Predator Djibouti
May 5 2011 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
May 1 2011 US Air Force MQ-1 Predator Afghanistan
Apr 1 2011 US Air Force MQ-9 Reaper New Mexico, US
Mar 15 2011 US Air Force MQ-1B Predator Djibouti
Feb 8 2011 USAF Air Force Predator MQ-1 Yemen
Jan 14 2011 USAF Air Force Predator MQ-1B Djibouti
Jan 3 2011 USAF Air Force Predator MQ-1B Kandahar
Dit is een indrukwekkende lijst....
Bedenken we nu eens dat zonder deze UAV-technologie de VS misschien wel bemande toestellen zou moeten riskeren hebben in toch redelijk "delicate" omstandigheden.

We moeten er ook rekening mee houden dat ook de andere Amerikaanse militare korpsen en de CIA ,ongetwijfeld,al tientallen grote- en kleine toestelletjes verloren hebben het laatste decennium.

Het tijdperk van de UAV/DRONE is al onder ons......

Dergelijke verliezen zijn een LICHTE last om dragen voor de VS (of verhoudingsgewijs voor andere spelers)...vergeleken met het risico van een militair in vijandige handen te zien "optreden" in een videootje.....
Ze mogen bijna geklasseerd worden als "slijtage materiaal" of "verbruiksgoederen" .Zoals de Amerikane zeggen "It's only Money"

Laatst gewijzigd door kelt : 7 maart 2015 om 12:19.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2015, 16:58   #265
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Dit is een indrukwekkende lijst....
Bedenken we nu eens dat zonder deze UAV-technologie de VS misschien wel bemande toestellen zou moeten riskeren hebben in toch redelijk "delicate" omstandigheden.

We moeten er ook rekening mee houden dat ook de andere Amerikaanse militare korpsen en de CIA ,ongetwijfeld,al tientallen grote- en kleine toestelletjes verloren hebben het laatste decennium.

Het tijdperk van de UAV/DRONE is al onder ons......

Dergelijke verliezen zijn een LICHTE last om dragen voor de VS (of verhoudingsgewijs voor andere spelers)...vergeleken met het risico van een militair in vijandige handen te zien "optreden" in een videootje.....
Ze mogen bijna geklasseerd worden als "slijtage materiaal" of "verbruiksgoederen" .Zoals de Amerikane zeggen "It's only Money"
Klopt, deze lijsten betroffen alleen wat bekend is gemaakt aan verloren gegane Predators/Reapers. Wat daarnaast is verloren gegaan van de CIA?

Hier is nog een lijstje uit andere jaren (van wat bekend is)
2010
Dec 9 2010 USAF Air Force Predator MQ-1B Kandahar
Oct 28 2010 USAF Air Force MQ-9 Reaper New Mexico, US
Oct 22 2010 USAF Air Force MQ-1 Predator New Mexico, US
Sep 19 2010 USAF Air Force Predator MQ-1B Kabul
Aug 31 2010 USAF Air Force MQ-9 Reaper Pilot US California
Aug Aug 16 2010 USAF Air Force Predator MQ-1B Iraq
Jul 28 2010 USAF Air Force Predator MQ-1B New Mexico, US
Apr 20 2010 USAF Air Force MQ-1B Predator US, California
Mar 14 2010 USAF Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
Feb 09 2010 USAF Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
Jan 24 2010 US Air Force Afghan/Pakistan
Jan 15 2010 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
Jan 14 2010 USAF Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
Jan 13 2010 Italian Air Force RQ-1B Predator A Off Italian coast

2009
Nov 20 2009 USAF Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
Oct 3 2009 USAF Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
Sep 14 2009 USAF Air Force MQ-1B Predator Iraq
Sep 13 2009 USAF Air Force MQ-9 Reaper Afghanistan
Sep 11 2009 USAF Air Force MQ-1 Predator New Mexico, US
Sep 04 2009 USAF Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
Aug 13 2009 USAF Air Force MQ-1B Predator Iraq
July 04 2009 USAF Air Force MQ-9 Reaper Afghanistan
Jun 12 2009 USAF Air Force RQ-1 Predator Nevada, US
May 13 2009 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
May 08 2009 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
Apr 28 2009 US Air Force MQ-1B Predator Nevada. US
Apr 20 2009 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
Mar 20 2009 US Air Force MQ-9 Reaper California, US
Feb 22 2009 US Air Force MQ-1B Predator Iraq
Feb 08 2009 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
Sometime 2009 US Air Force MQ-9 Reaper ?

2008
Dec 04 2008 US Air Force MQ-1B Predator Iraq
Nov 20 2008 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
Nov 02 2008 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
Oct 19 2008 US Air Force MQ-1B Predator Iraq
Sep 9 2008 US Air Force MQ-9A Reaper California, US
Sep 8 2008 US Air Force MQ-1 Predator Iraq
Aug 01 2008 US Air Force MQ-1B Predator Iraq
Jul 21 2008 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
Jun 13 2008 US Air Force MQ-1B Predator Afghanistan
Jun 02 2008 US Air Force MQ-1B Predator Iraq
May 12 2008 US Air Force MQ-9A Reaper
May 02 2008 US Air Force crash MQ-1B Predator Iraq
Apr 09 2008 US Air Force MQ-1B Predator Iraq
Apr 09 2008 UK RAF MQ-9 Reaper Afghanistan
Jan 23 2008 US Air Force MQ-9A Reaper ?
Sometime 2008 US Air Force MQ-1 Predator ?

2007
Dec 17 2007 US Air Force MQ-1B Predator Iraq
Sep 4 2007 US Air Force MQ-9A Reaper Nevada, US
Aug 20 2007 US Air Force MQ-1B Predator
Jul 31 2007 US Air force MQ-1L Predator Iraq
Jul 30 2007 US Air Force MQ-1B Predator Iraq
Feb 23 2007 US Air Force MQ-1L Predator Afghanistan
Jan 17 2007 US Air Force MQ-1B Predator Iraq
Sometime 2007 US Air Force MQ-1B Predator ?

Mij blijft een raadsel waar de KLU op den duur voldoende crews vandaan denkt te halen?
Aanvankelijk dacht de KLU 8 Reapers aan te schaffen. Meen ergens in 2006.
Vanwege bezuinigingen gereduceerd naar vier stuks.
Vrees daarentegen dat de KLU flink in de problemen gekomen zou zijn wanneer er destijds 8 aangeschaft zouden zijn gezien de vermindering aan vliegers.

Tot 2024 op één vliegbasis, F16, F35 en Reapers, zou mogelijk wel eens een te grote maat schoen voor de KLU kunnen worden.
Traditioneel gaat nieuw aangeschaft materieel bij Defensie vrij snel weer in de verkoop, dus mocht België nog eens interesse krijgen
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2015, 17:22   #266
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Dergelijke verliezen zijn een LICHTE last om dragen voor de VS (of verhoudingsgewijs voor andere spelers)...vergeleken met het risico van een militair in vijandige handen te zien "optreden" in een videootje.....
Ze mogen bijna geklasseerd worden als "slijtage materiaal" of "verbruiksgoederen" .Zoals de Amerikane zeggen "It's only Money"
Tja, daarentegen voor kleine uitgeholde defensies als de Belgische en Nederlandse Defensie vormt elk verlies aan materieel een uiterst zware last
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2015, 20:04   #267
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.325
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Tja, daarentegen voor kleine uitgeholde defensies als de Belgische en Nederlandse Defensie vormt elk verlies aan materieel een uiterst zware last
Hoeveel "grote" nuttige drones zou je kunnen kopen voor de prijs van één F-35 ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2015, 21:25   #268
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Hoeveel "grote" nuttige drones zou je kunnen kopen voor de prijs van één F-35 ?
Geen idee, Global Hawk (wiki)

Unit cost
US$131.4M (FY13)[1]
US$222.7M (with R&D)
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2015, 22:11   #269
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Hoeveel "grote" nuttige drones zou je kunnen kopen voor de prijs van één F-35 ?
Los van de aanschafkosten (Reaper of een groter toestel), komen er tevens ook nog de kosten aan Satcomcapaciteit bij.
Volledige dekking door deelname aan militaire samenwerkingsprojecten is niet mogelijk en moet dus (deels) op de civiele markt gekocht worden.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2015, 12:31   #270
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De verschillende autonome autoprojecten geven al aan hoe ver de "burgerij" staat met KI in complexe omstandigheden,(het verkeer is aanhoudende guerilla-oorlog),laat staan hoever een (Amerikaans)militair project nu al kan staan?????
De Belgische Luchtcomponent, in tegenstelling tot andere landen, doet vrijwel geen officiële uitspraken over wat het momenteel presteert in Irak.

Weinigen lijken daarentegen door te hebben dat de BAF momenteel een nog niet eerder vertoonde prestatie neerzet sinds begin jaren 90.
Er wordt per maand (gerekend met 6 F16) meer gevlogen dan in alle voorgaande operaties: Kosovo, Libië en Afghanistan
Van de gezamenlijke EPAF landen (BL, DK, NL) bedroeg het aandeel van de BAF ruwweg ongeveer 38% (sinds begin van de missie Irak tot 3-5 febr).

Het aantal vliegers werd bovendien teruggebracht naar meen 54 vliegers.
Tevens raakte de BAF gehandicapt door een lager aantal vlieguren per vlieger op jaarbasis (150 uur per jaar).

Hoewel het aandeel van de Denen minder is leveren ze in verhouding vermoedelijk de grootste prestatie. 30 F16's: 24 F16AM + 6 F16AM
Met 24 F16AM zetten ze boven Irak vier + drie reserve toestellen in, plus 1 C-130
Het totaal aantal Deense vliegers bij de Deense Luchtmacht? Vermoedelijk zal dit weinig meer bedragen 30 operationeel inzetbare vliegers
Het aantal vlieguren per jaar per vlieger: 130 á 140 per jaar.
Volgens de Deense Rekenkamer kunnen de Denen één keer in de drie jaar deelnemen aan een internationale missie.
Mogelijk zegt dit iets over de inzetbaarheid van toekomstige NL F35's?



Het belang, prestatie, van de drie gezamenlijke luchtmachten boven Irak is tamelijk groot.
Vergelijken we dit met de RAF en ongeveer 62 miljoen inwoners kan de RAF met de allergrootste moeite 6 + 2 Tornado's inzetten.
Er resteren nog slechts 7 squadrons, waarvan de uitdienstelling van een Tornado squadron met een jaar uitgesteld werd ivm Irak

De Typhoon werd ingezet boven Libië, maar verder is het daarbij gebleven. In Afghanistan en boven Irak werd de Typhoon niet ingezet daar deze feitelijk nog niet geschikt is om aan dg operaties deel te kunnen nemen.
Tijdens Libië kon slechts één type bom (1000lb) afgeworpen worden met ondersteuning van Tornado's. (De Britten gebruiken relatief vaak de Brimstone missile, deze is nog niet gecertificeerd voor de Typhoon)

Voor operaties als boven Afghanistan en Irak beschikken de Britten nog over slechts drie squadrons.
In 2019 worden deze squadrons Tornado's uit gefaseerd. Waarvan 1 squadron mogelijk volgend jaar uit gefaseerd wordt, met één jaar uitgesteld vanwege Irak
De inzet van ook Reapers kwam dan ook vooral voort uit een gebrek aan beschikbare jets (en vliegers). Één Reaper is, zover bekend, verloren gegaan (ook de Italianen (4 +2) verloren een Reaper)

Met 21 F16's en plusminus 32 miljoen inwoners leveren de drie EPAF landen gezamenlijk een aandeel welke in verhouding groter is dan wat andere (grotere) landen leveren, met een substantieel groot aandeel van de BAF.
Hoewel de Belgische Luchtcomponent klein is (evenals de KLU en de Deense Luchtmacht) laat het bovenstaande zien dat het belang van vervanging van de F16 zeer zeker een meerwaarde heeft dan menigeen vanuit lijkt te gaan.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 9 maart 2015 om 12:46.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2015, 09:13   #271
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Niet alleen de Amerikanen, ook de Engelsen gebruiken reapers in Afghanistan & Irak.
Die tuigen kunnen meer dan 1500 kg bommen dragen.
Een groot deel van de toekomstige luchtmacht zal waarschijnlijk bestaan uit reapers en drones.
Yep, maar alleen de Britten kregen dan ook toestemming om hun Reapers te mogen bewapenen. Tot dusver heeft geen enkel land, behalve de UK, toestemming gekregen.

De Italianen zijn vanaf 2011 bezig geweest om dit mogelijk te maken, zonder resultaat. In 2013 lieten ze blijken niet blij te zijn dat de Britten er Brimstone missiles onder mochten hangen.
In 2013 raakten de Amerikanen zover er over na te willen gaan denken. Nu, twee jaar later, hebben ze in de derde week van febr 2015 aangegeven, onder stringente voorwaarden, ertoe over te willen gaan dat ook andere landen Amerikaanse drones mogen bewapenen.

Of Nederland bij een groep selecte landen behoort welke daar toestemming voor zou kunnen krijgen, als het dit zou willen, is zelfs maar de vraag.
Vrees voorlopig van niet. Nederland is een klein flutlandje. Wanneer de Amerikanen daar toestemming voor zouden geven wordt het een stuk moeilijker voor hen om andere kleine landen te weigeren. Maar wie weet trekt Rutte ze over de streep (richting Achmet): "I kill you"

De aan te schaffen Reaper zou bewapend kunnen worden, maar niet voor niets had de min van Defensie eerder al aangegeven dat de komende 15 jaar dit niet aan de orde zou zijn. Tot dit jaar, febr, bestond deze mogelijkheid daartoe zelfs niet

Laatst gewijzigd door Adrian M : 10 maart 2015 om 09:23.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2015, 09:47   #272
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Bij de inzetbaarheid van toekomstige NL Reapers kunnen vraagtekens gezet worden?
Frankrijk: 16 Reapers
Engines: 16 installed and 32 spares

Nederland: 4 Reapers
Engines: 4 installed and 2 spares

Als een Reaper inderdaad 24 uur in de lucht is, zullen de motoren tamelijk snel gewisseld moeten worden ivm 300 uur, 600 uur inspectie/maintenance.
Opvallend is tevens het aantal Amerikaanse Predators/Reapers dat neergestort is vanwege motorproblemen

Zou wel eens kunnen dat dit een maatje te groot is voor de KLU om mee te doen met de League: UK, Frankijk, Italië (en mogelijk Duitsland).

Laatst gewijzigd door Adrian M : 10 maart 2015 om 09:54.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2015, 21:05   #273
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.325
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Bij de inzetbaarheid van toekomstige NL Reapers kunnen vraagtekens gezet worden?
Frankrijk: 16 Reapers
Engines: 16 installed and 32 spares

Nederland: 4 Reapers
Engines: 4 installed and 2 spares

Als een Reaper inderdaad 24 uur in de lucht is, zullen de motoren tamelijk snel gewisseld moeten worden ivm 300 uur, 600 uur inspectie/maintenance.
Opvallend is tevens het aantal Amerikaanse Predators/Reapers dat neergestort is vanwege motorproblemen

Zou wel eens kunnen dat dit een maatje te groot is voor de KLU om mee te doen met de League: UK, Frankijk, Italië (en mogelijk Duitsland).
Wanneer is het écht nodig dat een reaper 24 u. in de lucht blijft ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2015, 21:14   #274
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Wanneer is het écht nodig dat een reaper 24 u. in de lucht blijft ?
Kan ik u als burger geen antwoord op geven, hooguit een zwamverhaal....
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2015, 21:34   #275
Stormram
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 september 2013
Locatie: 卐 Walhalla 卐
Berichten: 1.798
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Bij de inzetbaarheid van toekomstige NL Reapers kunnen vraagtekens gezet worden?
Frankrijk: 16 Reapers
Engines: 16 installed and 32 spares

Nederland: 4 Reapers
Engines: 4 installed and 2 spares

Als een Reaper inderdaad 24 uur in de lucht is, zullen de motoren tamelijk snel gewisseld moeten worden ivm 300 uur, 600 uur inspectie/maintenance.
Opvallend is tevens het aantal Amerikaanse Predators/Reapers dat neergestort is vanwege motorproblemen

Zou wel eens kunnen dat dit een maatje te groot is voor de KLU om mee te doen met de League: UK, Frankijk, Italië (en mogelijk Duitsland).
Reaper ... more like Rip-off ... Op de duur ga je nog geloven dat ze die dingen zo slecht mogelijk bouwen om achteraf zo veel mogelijk reserveonderdelen te kunnen verkopen.
Stormram is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2015, 01:03   #276
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Wanneer is het écht nodig dat een reaper 24 u. in de lucht blijft ?
17-hour combat mission in support of Operation Enduring Freedom in Afghanistan on 23 December 2014.
Als de KLU denkt op zulk een basis een half jaar op missie te gaan zullen ze de achterblijvende Reapers mogelijk moeten kannibaliseren met slechts twee reserve motoren in voorraad. Met missies van 17 uur zit een motor snel aan 300/600 uur.

Een groot probleem vormt voldoende Satcomcapaciteit. Een slogan onder Reaper piloten:No comms, no bombs
Zelfs de Amerikanen zijn voor een flink deel afhankelijk van Satcomcapaciteit op de civiele markt. Militair-civiel: 60%-40%.
Kost nogal een flinke grap, vier keer duurder dan militaire satcomcapaciteit. Meen dat het de Amerikanen iets van $1,5 miljard kost of zo.

Ontstaat er ergens werkelijk een probleem, zoals tijdens Libië, is er totaal onvoldoende capaciteit. Luchtmacht, Marine, het Leger, inlichtingendiensten etc. hebben zoveel capaciteit nodig dat er nauwelijks capaciteit overblijft voor bijv. Reapers.
De civiele markt is niet afhankelijk van Defensie en kan op zulk een moment deels bijspringen. Maar, tegen een enorme hoge kost. Zeker bij een type operatie als tijdens Libië kunnen ze vragen wat ze willen daar deelnemende landen om capaciteit zitten te springen.

Geen idee hoeveel 17 uur vliegen met een Reaper kost aan realtime satcomcapaciteit?
De kosten per vlieguur van een Reaper, inclusief satcom, zullen zeer waarschijnlijk prijzig zijn.

De personeelskosten zijn tevens hoog
Quote: While Predators don’t have a pilot inside the cockpit, they do require large crews of operators and support staff. “In this unmanned system, there’s a lot of people involved — a lot more than in my F-16, certainly,” he says, underscoring one of the ironies in operating the aerial robotics technology. To fly two Predators requires as many as 80 people, including pilots, sensor operators and maintenance crews, as well as airmen who provide weather and intelligence reports.

We zullen het afwachten, maar statisch gezien ligt er binnen 10 jaar met heel veel geluk slechts één op de grond ipv twee
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2015, 12:08   #277
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Kwam op zoek naar de inzet van de Belgische Luchtcomponent tijdens Kongo het onderstaande tegen. Een uitzonderlijk staaltje moed van een Belgische vlieger. Helaas werd Baudouin Carpentier de Changy tijdens een latere vlucht neergehaald en kwam op uiterst trieste wijze aan zijn einde

http://www.vieillestiges.be/files/me...eChangy-NL.pdf


Een vraag, behoorde de eenheid tot de Belgische Luchtcomponent? Of zoals in Nederland?
In Indie kende men de Militaire Luchtvaart van het Nederlandsch-Indisch Leger (ML-KNIL)
Een zelfstandig wapen sinds maart 1939.

Nederland kende feitelijk drie luchtmachten:
o LVA (Luchtvaartafdeling , sinds 1953 Koninklijke Luchtmacht
o MLD (Marine Luchtvaartdienst)
o ML-KNIL

Opvallend heeft de KLU vanaf 1945 tot aan 1993/1994 aan geen enkele actieve actie deelgenomen. De enige inzet betrof twee squadrons met Hunters (24), 322 en 223 sqn, en een Alouette helicopter in deze zelfde periode 1961/1962.

In tegenstelling tot de Belgische Luchtcomponent in Kongo nam de KLU niet deel aan daadwerkelijke acties tijdens Nieuw Guinea.
Alle actieve inzet met ook acties tussen 1945 en 1962 werden verricht door de ML-KNIL en de MLD. De Belgische Luchtcomponent kent dus de langste historie op dat vlak in vergelijking met de KLU, Deense en Noorse Luchtmacht

Onderzoek leert me dat de KLU, kap. Peter Tankink, tevens niet de eerste NL vlieger was die een vliegtuig heeft neergehaald sinds WOII. Vanaf WOII was dit het derde vliegtuig. De eerst twee betroffen daarentegen transportvliegtuigen.

Hoewel Manja Blok de eerste vrouwelijke operationele vlieger was op een F16 was ze niet tevens de eerste NL vlieger welke sinds WOII bommen heeft afgeworpen.
Daar ze een vrouw was zag de media dit blijkbaar als interessant om aan toe te voegen.
Ze voerde vanaf 1945 (KLU) het derde bombardement uit sinds 1994.
Tussen 1945 en 1950 werd er gebombardeerd tijdens Indië. De KLU heeft geen rol van betekenis gespeeld tussen 1945 en 1993/94.

1994, 19 nov: De Veiligheidsraad gaf de NAVO-toestellen op 19 november 1994 toestemming indien nodig behalve in Bosnië ook in Kroatië air strikes uit te voeren.
- 1994,19 nov: 40 NAVO-toestellen, onder leiding van NL F16 vlieger, vier Nederlandse F-16’s, bombardeerden het vliegveld Udbina in Kroatië.
- 1995, 25 en 26 mei: het 322 Squadron bombardeerde een munitiedepot bij de stad Pale
- 1995, 11 juli: Srebrenica, twee F-16's, onder leiding van Manja Blok (322 sqn) vernietigden een bunker, een tank en een stuk artillerie

Typisch in Nederland is dat nauwelijks bekend is dat de militaire inzet tamelijk succesvol was tijdens Nieuw Guinea. Een vergeten oorlog zoals vermoedelijk ook Kongo.
Het meest succesvolle NL vliegtuig tussen 1950 en 1962 was qua acties de Neptune van de MLD. Het enige type dat tussen 1950 en 1993/1994 tevens diverse malen succesvol heeft deelgenomen aan acties: beschietingen van schepen, een onderzeeboot, beschietingen parachutisten, als wel een transportvliegtuig met Indonesische para’s heeft neergeschoten (zonder toestemming overigens)

ps. De vervanging van de F16 is interessant, de historie (van ook de Belgische Luchtcomponent) daarentegen interessanter. Vandaar bovenstaande vraag.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 13 maart 2015 om 12:21.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2015, 20:43   #278
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht

ps. De vervanging van de F16 is interessant, de historie (van ook de Belgische Luchtcomponent) daarentegen interessanter. Vandaar bovenstaande vraag.
Het was een operatie van de Belgische Luchtmacht, dus niet te vergelijken met KNIL.

Tot 1960 (onafhankelijkheid van Kongo) werd de voortgezette opleiding van de Belgische leerling piloten (na de SV-4B) gegeven op de basis Kamina op Harvard T-6. Er was een transitie bezig op de pas geleverde Fouga Magister waarvan er ook al een paar in Kongo aanwezig waren.

Zo waren een aantal vliegtuigen van de Belgische Luchtmacht aanwezig die konden bewapend worden.

Even voor de onafhankelijkheid werden een aantal operationele piloten vanuit België overgebracht om met die toestellen te vliegen. De onlusten lieten niet lang op zich wachten.

Het verhaal dat zich in je referentie weergeeft speelde zich in die context af. De piloot Guy Depypere die toen gered werd is later onderrichter op F104G geworden in Kleine Brogel. Hij is helaas een jaar of 7 of 8 terug overleden. Er zijn toen ook nog een aantal andere incidenten en ongevallen gebeurd, zo heeft bijvoorbeeld Frank Swietek (ondertussen ook overleden) na motorpanne een noodlanding moeten uitvoeren in de brousse. Jim van Roy, waarvan ook sprake in het artikel is overleden bij een crash bij het opstijgen met F104G in Kleine Brogel in 1968.

Er is tijdens de operatie ook nog een tweede piloot overleden na een crash.

Van de piloten die toen in Kongo aan de operaties hebben deelgenomen zijn er een vijftal later ook omgekomen in diverse vliegongevallen. De bekendste is Frans Allaeys die met een helicopter in 1965 werd vermist boven Kongo. Het wrak werd pas teruggevonden in 2005. Naar hem is de luchtmachtbasis in Koksijde (thuishaven van de Sea King) vernoemd.
__________________
Fortuna favet fortibus

Laatst gewijzigd door JeeBee : 14 maart 2015 om 20:47.
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2015, 20:45   #279
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht

realtime satcomcapaciteit?
Heb veel vroeger al eens geschreven dat de benodigde bandbreedte zo hoog is zelfs de US minder dan 10 toestellen tegelijk kunnen laten vliegen...
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2015, 21:37   #280
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Het was een operatie van de Belgische Luchtmacht, dus niet te vergelijken met KNIL.

.
Merci, de Belgische Luchtcomponent kende dus actie, vanaf WOII gerekend, waar de KLU pas vanaf 1994 daadwerkelijk in actie kwam.

De 24 Hunters tijdens Nieuw Guinea hebben geen enkele actie gekend, het bereik was veel te kort daarvoor.
Probeer in beeld te krijgen de inzet van de kleine EPAF landen: BL/DK/NL en Noorwegen.
Met name ook gezien WOI kent de Belgische Luchtcomponent op dat vlak (van wat ik tot nu toe in beeld heb) de langste historie.


Wat helaas weinig aandacht krijgt, in tegenstelling tot degenen die omgekomen zijn in oorlog, de slachtoffers die gevallen zijn door militaire vliegtuigongevallen
(Hoewel inmiddels deze NL slachtoffers wel aandacht zijn gaan krijgen per onderdeel op plaquettes)

Heb dit nagetrokken wat de NL militaire Luchtvaart betreft. Vermoedelijk zullen deze cijfers in België vergelijkbaar zijn met Nederland (of hoger)?

Quote: alleen personen met de NL nationaliteit die zijn omgekomen als direct gevolg van een luchtvaartongeval tijdens een geautoriseerde dienstvlucht met het (militaire) toestel waarin zij dienden als bemanningslid of waarin zij onmisbaar waren voor de vluchtuitvoering

In totaal gaat het om 1213 personen (416 MLD, 433 KLu en 364 KNIL) die aan de gestelde criteria voldoen.
o LVA (Luchtvaartafdeling van de Koninklijke Landmacht, na de oorlog omgevormd tot de
KLu) sedert 1913
o Marine Luchtvaartdienst sedert 1917
o LVA van het KNIL sedert 1914

Deze cijfers geplaatst ten opzichte van gevallen NL militairen gedurende 1946-1962

Bron Indië, vermist: Van ruim duizend doden is het lichaam nooit teruggevonden; zij hebben een tot op heden onbekende rustplaats. Ongeveer 25 militairen die tijdens de reis naar of van Indië aan boord van hun schip zijn gestorven, hebben een zeemansgraf gekregen.
Bron: Oorlog en verzet in Nederlands-Indië 1941-1949 van J. Zwaan e.a. (Amsterdam, 1989).
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Omgekomen militairen_1946-1962.png‎
Bekeken: 382
Grootte:  161,0 KB
ID: 97519  

Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be