Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee
Het was een operatie van de Belgische Luchtmacht, dus niet te vergelijken met KNIL.
.
|
Merci, de Belgische Luchtcomponent kende dus actie, vanaf WOII gerekend, waar de KLU pas vanaf 1994 daadwerkelijk in actie kwam.
De 24 Hunters tijdens Nieuw Guinea hebben geen enkele actie gekend, het bereik was veel te kort daarvoor.
Probeer in beeld te krijgen de inzet van de kleine EPAF landen: BL/DK/NL en Noorwegen.
Met name ook gezien WOI kent de Belgische Luchtcomponent op dat vlak (van wat ik tot nu toe in beeld heb) de langste historie.
Wat helaas weinig aandacht krijgt, in tegenstelling tot degenen die omgekomen zijn in oorlog, de slachtoffers die gevallen zijn door militaire vliegtuigongevallen
(Hoewel inmiddels deze NL slachtoffers wel aandacht zijn gaan krijgen per onderdeel op plaquettes)
Heb dit nagetrokken wat de NL militaire Luchtvaart betreft. Vermoedelijk zullen deze cijfers in België vergelijkbaar zijn met Nederland (of hoger)?
Quote: alleen personen met de NL nationaliteit die zijn omgekomen als direct gevolg van een luchtvaartongeval tijdens een geautoriseerde dienstvlucht met het (militaire) toestel waarin zij dienden als bemanningslid of waarin zij onmisbaar waren voor de vluchtuitvoering
In totaal gaat het om
1213 personen (416 MLD, 433 KLu en 364 KNIL) die aan de gestelde criteria voldoen.
o LVA (Luchtvaartafdeling van de Koninklijke Landmacht, na de oorlog omgevormd tot de
KLu) sedert 1913
o Marine Luchtvaartdienst sedert 1917
o LVA van het KNIL sedert 1914
Deze cijfers geplaatst ten opzichte van gevallen NL militairen gedurende 1946-1962
Bron Indië, vermist: Van ruim duizend doden is het lichaam nooit teruggevonden; zij hebben een tot op heden onbekende rustplaats. Ongeveer 25 militairen die tijdens de reis naar of van Indië aan boord van hun schip zijn gestorven, hebben een zeemansgraf gekregen.
Bron: Oorlog en verzet in Nederlands-Indië 1941-1949 van J. Zwaan e.a. (Amsterdam, 1989).