Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
Onlangs nog een uitgebreid onderzoek gelezen van de Chinese economie in the economist. Alle belangrijke bedrijven zijn rechtstreeks of onrechtstreeks in staatshanden. En zelfs bedrijven die volledig privé zijn, hebben cellen van de communistische partij in de raad van bestuur. Ook kleine Chinese ondernemers in het buitenland worden er dikwijls op uitgestuurd met een staatslening en een duidelijk doel voor ogen.(of hoe denk je dat keuterboertjes uit het binnenland ineens genoeg geld hebben om een bedrijf op te starten in bvb. Suriname of Uganda, of een restaurant over te nemen in Spanje?)
Het zijn niet de "linkse kwibussen" die verantwoordelijk zijn voor de huidige miserie in Griekenland, wel de voorgangers. De linkse kwibussen willen enkel het lijden van de bevolking verlichten, en als dat moet zullen ze daarvoor Rusland en China inschakelen, die Griekenland als EU-lid met een erg strategische positie wel zien zitten. (de Russen bvb. willen nu hun southstream via Griekenland verwezenlijken)
Als Griekenland uit de euro gegooid wordt, maken ze er geen geheim van dat ze dan volledig de Russische (en Chinese) kaart zullen trekken. In foreign affairs las ik al dat de VS daar erg bezorgd om is en de EU adviseert om Griekenland niet te hard aan te pakken.
|
Ik kan mij goed voorstellen dat de VS daar voorstander van is. Niks zo leuk als je grootste concurrent met een blok aan het been opzadelen. Geen eigenbelang in het spel.