Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Latijn an sich is geen slecht vak, ik heb het ook gevolgd, maar mocht ik kiezen, zou ik toch wat meer denkoefening-vakken nemen. Wiskunde en fysica waren voor mij de logische kandidaten. De toegevoegde waarde aan jezelf ligt gewoon veel hoger. Ik kan nu wel heel leuk latijnse opschriften lezen als ik door een stad loop (op oude gebouwen) echter als dat alles is vind ik het maar mager.
|
Zoals ik al zegde, de waarde van dingen zoals Latijn is de weg, en niet het doel. Je hebt natuurlijk gelijk dat wiskunde bijvoorbeeld, de twee heeft: de weg is vormend, en het doel is interessant. Het doel voor Latijn is, behalve in heel heel specifieke gevallen, volgens mij maar bijzonder bijkomstig, maar dat zegt niets over de vormende waarde van de weg.
Of die weg voor U iets waard is of niet, moet ieder voor zich uitmaken. Voor sommigen is het puur tijdsverlies, voor anderen zal het heel vormend werken.
En dan hangt natuurlijk alles ook af van de specifieke vorm van het onderwijs in kwestie, en waar de nadruk op gelegd wordt.