![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
|
![]() Ik denk dat de discussie helaas te vaak zwart-wit gevoerd wordt.
De vraag zou gewoon moeten zijn of Latijn nog onderwezen mag worden, en of leerlingen (of hun ouder) de keuze mogen hebben om een Latijnse richting te volgen. Ik ben het volledig mee eens dat een verplichting om Latijn te leren achterhaald is, en dat vele mensen geen Latijn nodig hebben gehad om succesvol te zijn. Maar Latijn compleet afschaffen, wat is daar het nut van? Laat degenen die het wensen, Latijn volgen op school. Want ik heb geen wiskunde of exacte wetenschappen nodig (behalve statistieken, als dat al exacte wetenschap is) in mijn leven, noch op privé, noch op professioneel vlak. Ik pleit nochtans niet voor de afschaffing van de cursussen exacte wetenschap. Verre van zelfs.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Die vraag stelt zich gewoonweg niet: er is vrijheid van onderwijs. Daarmee is toch alles gezegd?!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.867
|
![]() Citaat:
Een andere truuk zou dus kunnen zijn om alle klinkers weg te laten (dan hebben we bijna Oud-Grieks, of tenminste zijn Fenicische roots !) uit een tekst. Dan is het ook moeilijker te lezen, en moet je veel opzoeken om de tekst kunnen te ontcijferen ![]() Maw, Plato "lezen" (ttz, de teksten ontcijferen onder leiding van een expert) is dan gewoon maar een truuk om er langer bij stil te staan, en dus meer over na te denken. Laatst gewijzigd door patrickve : 13 april 2015 om 08:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.867
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
|
![]() In een zekere zin is dat juist, ja. Volgens mijn bescheiden mening althans.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
|
![]() Citaat:
![]() Dat is het hem juist, wanneer je een tekst zelf vertaalt ga je hem analyseren. Bij een vertaling lees je vooral wat er staat, je hoeft die analyse niet meer te maken. Bon, toch eventjes de punten op de i zetten, je moogt niet te ver gaan. Wij spreken hier over Latijn en Grieks als vakken voor het middelbaar, dus voor gasten van twaalf tot achttien. Je kan dus niet verwachten dat zij super-experten worden in het hermeneutisch analyseren van de Bijbel in het Latijn, hé. Wat ik gewoon vaststel, is dat mijn manier om de wereld en onze maatschappij rondom mij te percipiëren,nog steeds steunt op de basis die toen gelegd is. Wat, in mijn geval, het nut ervan bewijst.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 13 april 2015 om 08:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.867
|
![]() Citaat:
Als ik een tekst in het Frans lees, dan "vertaal" ik die niet. Ik lees die gewoon. In 't Engels ook. Als iemand mij trouwens soms de vertaling vraagt van een Frans of Engels woord, dan besef ik soms dat ik die niet eens ken. Ik weet wel wat het woord betekent, maar ik kan niet direct op het equivalent in de andere taal komen. Een woordenboek helpt dan, en dan zeg je "ah ja, juist, ik dacht niet aan dat woord, maar nu je het zegt, die twee willen hier ongeveer hetzelfde zeggen". Ik zou dus een Franse tekst nu minder grondig lezen, dan wanneer ik minder goed Frans kende, en met woordenboek, pen en papier, een vertaling opstelde om te snappen wat er stond. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.187
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
|
![]() Citaat:
Ik zeg wel dat vertalen vanuit de oorspronkelijke tekst toen ik een jonge knaap was mij een inzicht heeft gegeven die ik niet zou gehad hebben als ik "gewoon" een vertaling had gelezen. Dat is het pluspunt van Latijn op school.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Citaat:
En waar er vrijheid is, is er misbruik van die vrijheid ? .
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.187
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Patrick,
Ik stelde het gewoon extreem. Je hebt natuurlijk gelijk, echter het punt wat ik wilde maken: talen an sich zijn dragers van informatie en cultuur. Ze zijn enorm belangrijk, echter hun belang zwakt af naar mate je er meer onder de knie hebt. Je moedertaal is de belangrijkste taal: het is de taal waarin je communiceert, denkt en redeneert. Een tweede taal, vaak lands- of werktaal, vergroot je vrijheid, je mogelijkheden en is kwa aanleren intellectueel verrijkend. Echter daarna begint de toegevoegde waarde van talen sterk af te nemen. Het leren van een derde, vierde, vijfde taal, kost veel moeite, en brengt je als persoon nog maar weinig bij. Omdat de basisvoordelen van taal al vervat zijn in je moedertaal en de voordelen van een tweede taal ook al vervuld zijn. Latijn an sich is geen slecht vak, ik heb het ook gevolgd, maar mocht ik kiezen, zou ik toch wat meer denkoefening-vakken nemen. Wiskunde en fysica waren voor mij de logische kandidaten. De toegevoegde waarde aan jezelf ligt gewoon veel hoger. Ik kan nu wel heel leuk latijnse opschriften lezen als ik door een stad loop (op oude gebouwen) echter als dat alles is vind ik het maar mager. Laatst gewijzigd door Tavek : 13 april 2015 om 08:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.187
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
Hoe kan je technologie onderwijzen zonder de werking van een zonnepaneel te begrijpen ? Om maar een voorbeeld te geven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
Je gebruikt al exacte wetenschap bij het aansteken van verlichting. Je gebruikt exacte wetenschap bij het verwarmen van je woning. Je gebruikt exacte wetenschap bij het typen van teksten. Zelfs bij het wandelen gebruik je exacte wetenschap. Om je Latijn aan te leren gebruikt men exacte wetenschap en men gebruikt te wetenschap om Latijn te blijven promoten in België. En ja, Latijn moet een mogelijke leerstof zijn binnen bepaalde opleidingen. De discussie word eigenlijk totaal verkeerd gevoerd. De vraag is namelijk niet of Latijn uit het onderwijs moet verdwijnen, het mag zelfs niet verdwijnen, maar de vraag is of er niet te veel belang en waarde word gehecht aan Latijn? En dan krijg je meteen ook direct de vraag of ons onderwijssysteem met zijn ASO, TSO en BSO niet te veel een klasse systeem is en dat men dit niet beter zou hervormen. Want wat is men er mee dat iedereen Latijn kan spreken en schrijven, maar niet weet hoe men een vuur moet aansteken? Bij vuur maken komt namelijk een pak exacte wetenschap kijken en zonder de nodige kennis van die wetenschap kan men geen vuur maken. Sommige zullen hier komen verklaren dat vuur maken eenvoudig is, maar laat ze dan eerst eens proberen om zonder lucifers of aansteker, enkel met enkel de middelen die je in onze Kempische bossen vind een kampvuur aan te steken en gedurende 48 uur brandend te houden, zonder een bosbrand te veroorzaken. |
|
![]() |
![]() |