Los bericht bekijken
Oud 17 mei 2015, 22:25   #123
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is dus niet waar.

Dat is het fractioneel bankieren met beperkte stock. Maar dat is allang zo niet meer. De stock is onbeperkt, want een bank mag ONBEPERKT lenen van de centrale bank, en dat geldt ook als reserve. Een bank moet inderdaad een zekere reserve aan centrale-bank geld hebben. Maar ze kan die onbeperkt verhogen.

Zolang de centrale banken nog goud-gerelateerd waren, kon een bank niet onbeperkt van de centrale bank lenen. Maar tegenwoordig wel. Het enige wat de centrale bank regelt, is de interestvoet die een bank moet betalen op die lening. Een bank zal die leningen dus tot een minimum beperken, om zo weinig mogelijk interestvoet te moeten betalen.

Echt, lees dit eens.

http://www.bankofengland.co.uk/publi...eycreation.pdf

en

Wat de hoeveelheid geschapen geld beperkt, is:
- de eisen tot solvabiliteit van een bank. Een bank mag wel onbeperkt geld scheppen, maar moet daar tegenover wel assets krijgen (schuldbekentenissen) die solvabel zijn.

- de eisen tot winstgevendheid van een bank. Aangezien een bank solvabel moet blijven, en zich tegen risico's indekken, en leningen moet aangaan bij de centrale bank en dergelijke, is aan elke geldcreatie ook een kost gebonden. Als de klanten de interest voet die die kost moet dekken, niet meer willen betalen, is er geen geldcreatie meer.

Dat is trouwens het huidige probleem: die interest voeten zijn al heel laag, en toch wil niemand nog SOLVABELE leningen aangaan zodat er meer geld geschapen wordt. Dat doet ze panikeren.
Hehe. Dan had ik het vroeger toch bij het rechte eind. Deed ooit mee met een actie waarbij we op al ons geld in potlood SPECIMEN of FIAT kalkten omdat ik het toen ook zo begrepen had. Uiteindelijk dacht ik dat ik het waarschijnlijk allemaal niet goed begrepen had en kwam toen bij de oude theorie terecht. Nu blijkt dat ik het tien jaar geleden toch juist zag. Nu ja, dit systeem zal naast zijn ondeugd ook wel zijn merites hebben. Of je nu goud uit de grond haalt of nummertjes in een virtueel systeem ingeeft. Veel verschil maakt dat niet. Zonder productie van waarde is niemand er iets mee. Dat is niet veranderd. En het was vroeger ook niet de goudzoeker die de waarde creëerde. Die leverde ook enkel het ruilmiddel. En wie zijn de banken tegenwoordig ? Rijke geslachten, westerse pensioenspaarders en beleggers, topondernemers, ceo's van multinationals en financiële instellingen, politici, ... . Er zijn al zovelen een beetje bank. U bent ongetwijfeld ook een beetje bank. Ik ook.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden