Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2
Bij punt 2 de opmerking dat de Orangisten wel zich hebben verzet, maar dat de Orangisten als elite niet effectiief zijn gebleken. De Belgicisten konden dit kennelijk wel? Mijn theorie is dat de Belgicisten de massa, het voetvolk wel in beweging konden krijgen en de elitaire Orangisten niet? Waarom is dit dan niet gebeurd? Was de afstand tussen de Orangisten en de gewone man dan niet erg groot?
Bij punt 3 de opmerking dat in het begin het nog maar de vraag was of de Nederlandse taal de standaard zou worden. In het zuiden waren er ook die een eigen taal wilden promoten. En nog steeds zijn er die de band met het noorden definitief willen doorsnijden. En deze personen bevinden en bevonden zich vooral in de Vlaamse Beweging.
Of zie ik het verkeerd? Er bevinden zich dan toch binnen de Vlaamse Beweging anti Nederlandse elementen? Ik zou graag willen dat er een splitsing komt binnen die Vlaamse beweging, voor of tegen samengaan en verregaande samenwerking met Nederland.
Een zelfstandig Vlaanderen zonder Nederland zie ik zelf als voortzetting van het huidige België en als einddoel weinig zinvol. Maar anderen mogen daar uiteraard anders over denken en een andere keuze maken hierin.
|
De meeste Vlamingen willen niet onafhankelijk worden.
Nog meer Vlamingen willen niet bij Nederland.
Dus de meeste Vlamingen willen gewoon Belgie.
Dat is al 200 jaar zo.