Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M
Hiermee geeft u al iets aan ... zowel ... als Nederland. De toekomst van Vlaanderen is geheel en al een interne zaak en discussie van Vlaanderen.
Als Vlaanderen dit al zou willen moet dit vanuit Vlaanderen komen. Het behoort een keuze van Vlaanderen te zijn, niet iets waar Nederland op aanstuurt.
Het is puur en alleen een zaak van Vlaanderen of het wel of niet binnen België blijft dan wel onafhankelijk en of iets zoekt als een fusie. Dit is een interne zaak waar Nederland zich niet mee heeft te bemoeien.
|
Met een koele minnaar wordt het maar niks.
Citaat:
Mijns inziens krijgt Nederland alleen respect van Vlaanderen als het zich er geheel buitenhoudt en volledig afzijdig blijft.
|
Ik voel mij niet gerespekteerd als Nederlander omdat het noorden de benaming "Nederland" voor zich opeist en de geografische omschrijving van de Nederlanden verengt. Nederland zou zich beter het Koninkrijk der Noordelijke Nederlanden noemen. EN net zoals West-Duitsland destijds een herenigingwil in hun grondwet inschrijven. Nu worden de Zuidelijke Nederlanden (semantisch) miskend door het noorden. Wat een arrogantie, zeg...
Citaat:
Het lijkt me overigens onlogisch dat een volk eerst onafhankelijk zou worden en vervolgens de verkregen onafhankelijkheid weer op zou geven.
|
Die quote staat of valt met de omschrijving van het konsept volk.
Ik zie mij tot het Nederlandse volk, het Vlaamse volk, het Brabantse volk, het Leuvense volk. En eigenlijk interesseert dat volksgedoe mij persoonlijk niet want ik indentificeer mij met een
taalgemeenschap.
Bovendien denkt ge te verstard over het konsept onafhankelijkheid, alsof het bijvb. voor het Leuvense of Brabantse volk per definitie beter zou zijn dat ze onafhankelijk zijn. Waarom zou het voor het Vlaamse volk dan wel beter zijn dat het onafhankelijk is ? Een verlangen naar scheiding met Franstalig België mag niet verward worden met een verlangen naar onafhankelijkheid op zich.