![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#37721 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37722 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In 1918 was er ook geen mentale eenheid tussen de "Oostkantonners" en de belgen. Nu worden die soms echter de enige echte belgen genoemd. In 1918 was er ook geen mentale eenheid tussen de Elzassers en de Fransen. Nu zijn de Elzassers misschien Superfransen. Wat een mooie uitdrukking trouwens, die "mentale eenheid". Schoon maar tegelijkertijd een beetje inhoudloos. Want wat heb ik daar aan....? Ik twijfel of ik met mijn vriendin wel een mentale eenheid heb. In dat opzicht zal het wel van het allerminste belang of ik dat al dan niet heb met iemand van ten noorden van Hoogstraten. De hereniging is vooral en kwestie van gemeenschappelijk belang. En dan gaat het om zeer konkrete dingen. Mentale eenheid is totaal vreemd daaraan, dat is mij te flou, te wisch-waschi, te weinig konkreet, het is en zweverig begrip dat mij doet denken aan een spiritueel huwelijk.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37723 |
Europees Commissaris
|
![]() Inderdaad, tevreden nu... :cool:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37724 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Maar antibelgicisme in zijn meest zuivere vorm is uiteraard orangisme/grootnederlandisme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37725 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In West-Duitsland werd er trouwens nooit een "West-Duits nationalisme" geprogrammeerd. In de BRD is de eenheid van Duitsland steeds benadrukt, zoals uitgedrukt in de toenmalige grondwet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37726 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En, aan onze oostgrens, tja, we gaan die situatie van dwang en geweld toch niet als voorbeeld gebruiken...? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37727 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37728 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Ik zie mij tot het Nederlandse volk, het Vlaamse volk, het Brabantse volk, het Leuvense volk. En eigenlijk interesseert dat volksgedoe mij persoonlijk niet want ik indentificeer mij met een taalgemeenschap. Bovendien denkt ge te verstard over het konsept onafhankelijkheid, alsof het bijvb. voor het Leuvense of Brabantse volk per definitie beter zou zijn dat ze onafhankelijk zijn. Waarom zou het voor het Vlaamse volk dan wel beter zijn dat het onafhankelijk is ? Een verlangen naar scheiding met Franstalig België mag niet verward worden met een verlangen naar onafhankelijkheid op zich.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 november 2015 om 00:05. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#37729 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En wellicht ook omgekeerd. Erger dan Vlamingen die schimpen op Hollanders. Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 november 2015 om 00:14. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37730 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Antwerpenaars schimpen ook op Limburgers. En West-Vlamingen zijn meestal ook de kop van jut in Gent. Enzovoort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37731 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37732 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37733 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=36151
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 november 2015 om 00:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37734 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37735 |
Europees Commissaris
|
![]() Ja maar de Wessies die schimpen op de Ossies zijn ook tegen een hereniging.
![]() |
![]() |
![]() |
#37736 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk niet dat er West-Duitsers zijn die weer een aparte BRD willen. Natuurlijk is er onvrede en wrevel over de aanhoudende economische problemen in het Oosten, maar dat is nog wat anders dan die Länder te willen afstoten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37737 |
Europees Commissaris
|
![]() Niet te begrijpen, door mij althans niet. Want ze waren op die manier verlost van de kulturele imperialist en vielen in de kulturele staatkundige ruimte waar ze in thuishoren. Om maar weer eens vast te stellen dat de Vox Populi niet te vertrouwen is "völkisch" bekeken.
![]() Na 1918 kon de kulturele onderdrukking weer verdergaan en het is mij bekend dat velen in de Elzas dat echter niet zo fraai vonden. Toenertijds tenminste. Heden zijn ze dus bijgedraaid. De Vox Populi kent zijn roots niet. "Thuis" en "Familie" echter des te beter. Om maar te illustreren hoe hoog ik oploop met "morele eenheid" waarvan diezelfde Vox Populi de drager is, of niet is.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 november 2015 om 00:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37738 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat zou eens een interessante rondvraag zijn.....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 november 2015 om 01:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37739 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() En nu gaat hij stellen: "ik gebruik de u-vorm". Wel, dat is dan weinig konsekwent want zo promoot men de gij-vorm niet. Overigens is hij niet steeds een toonbeeld in hofffelijkheid tegenover de medeforummers, wat meteen een tweede reden is om die neutrale u-vorm achterwege te laten.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 november 2015 om 01:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37740 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 november 2015 om 01:02. |
|
![]() |
![]() |