Even relaas, halftime...
Dat dit topic over E-auto´s, met ondertussen meer als 1100 reacties, zo lang actueel blijft had ik al gevreesd toen ik eraan begon, maar dan in positieve zin.
Het heeft in dit themafora mobiliteit_ met grote voorsprong de meeste reacties, ook veel interessante, ook een bestuurder van een E-wagen die zijn ervaring brengt, en wslk nog andere die nu meer over E-wagens weten.
Al is het maar het eerste decennium waar de E-wagen echt wereldwijd doorbreekt, zelfs al meer doorbreekt als indertijd de wagens op LPG, om een vb. specifiek voor België te geven.
Waarom ?
Ik en zeker vele anderen weten dat de meeste mensen veranderingen slecht kunnen verdragen.
Enkele redeneringen die men zo ervaart...
- een (verstokte) "turbodieselrijder" zal ondanks de inmiddels goede turbobenzines eerder zelden omstappen op een veel milieuvriendelijkere benzine, dikwijls wil hij/zij het zelfs niet geloven dat er zulle benzines echt bestaan.
Ook hebben de meeste dieselrijders - zeker 3/4 ervan - al helemaal geen diesel meer nodig, toch gaan ze zelden veranderen omdat ze geen verandering kunnen verdragen. Daardoor, en de overheid is daar mee schuldig aan, is BE een recorddieselland geworden dat nu met de extra-fijnstof en NOx opgescheept zit, en ja daarvoor kreeg ze wat minder-CO2 in de plaats, maar ook dat geldt al een heel tijdje niet meer.
- anderzijds "een benzinerijder" -die in de regel veel milieubewuster is- zal zich toch eerder overwegen (of heeft mss al ooit een lpg-wagen gehad) naar een alternatief als benzine-hybride, of CNG of nu Electrische wagen te informeren, om te kijken en zelfs aan te schaffen, zelfs al zijn er nog te weinig CNG-tankstations. Maar ook daar is de overheid nalatig.
Tja dan kan men nog de vraag stellen aan de constructeurs (die willen natuurlijk vooral het geld), die dat natuurlijk blijven uitbuiten, en hun "diesel-investeringen" zolang mogelijk willen laten renderen, al heeft dat nu een serieuze demper gekregen bij personenwagens, ook de nieuwe normen en testnormen zijn weinig hoopvol.
Eenvoudig, omdat er nog vraag naar diesel is, zo werkt de markt nu eenmaal...
Het is toch zo gemakkelijk om iemand alweer een diesel aan te praten, zeker als die persoon al jarenlang diesel reed en niets anders als diesels kent.
De typische dieselrijder zal enkel de weinige voordelen eruitpikken en zal van de nadelen niets willen weten, het verbruik is idd minder maar enkel in liter niet in CO2, het rijbereik is daardoor meer maar ook dat gebruiken ze quasi nooit enz...
Hij kent dat soort wagen nog en die nieuwe gaat weer iets krachtiger en iets zuiniger zijn (denkt die onwetende klant... of wordt hem wijsgemaakt...)
Het zal al moeilijker zijn om hem een zuinige benzine of benzinehybride aan te praten en zeker geen CNG of een EV, want hij/zij kent die dingen helemaal niet en blijft liever onwetend...
Nog iemand die zulke ervaringen kent uit zijn omgeving ?
Laatst gewijzigd door Micele : 13 november 2015 om 12:11.
|