Los bericht bekijken
Oud 25 november 2015, 17:35   #162
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.528
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is het punt niet. Maar we leggen onszelf geen gigantische beperkingen op in de ijdele hoop geen verkeersslachtoffers meer te bekomen. Ja, we leggen onszelf enkele regels op (snelheidsbeperking, alcohol...) die echter geen gigantische kost zijn, en het voordeel van mobiliteit niet onderuit halen. Als we ECHT geen verkeersslachtoffers meer zouden willen, is dat perfect mogelijk: maximum snelheid overal beperkt tot 15 km/u. Dan zijn er (zo goed als) geen meer. Maar dat is te duur. Dat kost teveel vrijheid, mobiliteit, en economisch voordeel. *door toe te laten sneller dan 15 km/u te rijden aanvaarden we als prijs: verkeersdoden*. Dat is de prijs, aan de huidige stand van de techniek, voor de vrijheid en mobiliteit.

Maar voor veel minder slachtoffers gaan we veel hogere prijzen betalen als het om terreurslachtoffers gaat. Dan gaan we steden sluiten, de metro platleggen, scholen dicht en wat weet ik allemaal. Dan gaan we onze vrijheden opgeven en de kans heel groot maken dat we naar een sterkere dictatuur evolueren met alle repressiemiddelen die men inbouwt.

Die hoge prijs, die wij ons dus eigenlijk niet kunnen permitteren zonder onszelf veel schade aan te brengen, is nu net exact het DOEL van terreur. En we doen het dus. We trappen er met onze grote voeten in.

Nog eens, simpele maatregelen die het gemiddeld jaarlijks aantal terreurdoden naar beneden kan halen, zijn welkom (zoals de alcohol tests in het verkeer en zo). Maar we mogen niet in de val trappen van onszelf zoveel kosten aan te doen in vrijheid en economische kost, dat we doen wat de terroristen wilden bereiken.

De dag dat dat doordringt, is terrorisme zo goed als afgelopen, want zijn doel is onbereikbaar, namelijk onze maatschappij ontwrichten door, wel, terreur.



In tegendeel: we zijn die juist aan het organiseren door onze vrijheden al vanzelf op te geven, en een repressieapparaat klaar te zetten dat ze enkel maar moeten overnemen.



Verkeersslachtoffers zijn wel een opzettelijke keuze, zoals ik uitlegde. Omdat we zekere economische voordelen willen, en zekere vrijheden, laten we toe van sneller dan 15 km/u te rijden, en DUS van verkeersslachtoffers te maken. Die keuze is bewust.
Tja, vrijheid van mening nietwaar! Jij hebt jouw mening en anderen hebben een andere mening... Zoals ik.
andev is offline