Eten wat de spot schaft !
Of moet die halal zijn..?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere
Alleen is er bij niet-moslims vaak onbegrip voor de negatieve reacties van moslims op zulke cartoons, zoals blijkt uit de westerse (sociale) media.
|
Onbegrip voor doodsbedreigingen tav een Deen die een tekeningske maakte....? Onbegrijpelijk, ja. Foei van die stoute kafirs!
Ik ben een niet-moslim en ik kan best begrijpen dat moslims het niet leuk vinden indien er gespot wordt met hun geloof. Ik kan het ook begrijpen dat gehandicapten het niet leuk vinden wanneer er gespot wordt met hun. Ik kan het ook begrijpen dat linkiewinkies het niet leuk vinden dat er gespot wordt met hun. We leven in een samenleving waar er bijzonder veel spot is, wat begrip en onbegrip met zich meebrengt. Maar er is een verschil tussen '
iets niet leuk vinden en ergens aanstoot aan nemen' en '
actie ondernemen opdat zulke 'spot' onmogelijk gemaakt wordt'. Voor dat eerste heb ik alle begrip, voor dat laatste geen enkel. En dat moet je zelfs niet willen verwachten..! Maar 'spot onmogelijk maken' lijkt de laatste jaren wel de ondertoon te zijn van velen in de samenleving.
Als moslim mag je gerust laten weten dat iets je niet aan staat.. dat mag je als Jood ook.. en ook als vrijzinnige.. iedereen mag dat. Daar is begrip en onbegrip voor. Maar er mag verwacht worden van al die partijen dat ze minstens een keer een inspanning leveren om te snappen waarom er spot is, vanwaar die komt en wat men daarmee bereiken wil. Mijn inziens, verruimt goede spot de geest.. zowel die van de spotter, als die van de bespotte..