Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander
De mens kan perfect in zijn basisbehoeften (voedsel, onderdak, warmte, kleding etc.) voorzien zonder een complex economisch systeem van internationaal handelskapitalisme.
Kleine, zelfvoorzienende agrarische gemeenschappen en beperkte handel, dat lijkt me het beste.
Economische groei leidt tot welvaartsaccumulatie, urbanisatie, massa-immigratie, criminaliteit, oorlog etc.
En dan heb ik het nog niet over de negatieve gevolgen van een hoogtechnologische 'kennismaatschappij' op de geestelijke en fysieke toestand van de mens.
Kijk bijvoorbeeld naar de 'mannen' die zo'n maatschappij voorbrengt.
Die kunnen nog geen deuk in een pakje boter slaan en zijn bang van hun eigen vrouw.
|
Handelskapitalisme is geen complex economisch systeem; integendeel, het is het meest simpele systeem dat bestaat. Handelskapitalisme is de situatie waarin iemand twee stenen heeft en iemand twee stokken, en ze ruilen een steen voor een stok zodat beiden er in termen van persoonlijke voorkeuren op vooruit gaan.
Een autarkie is geen goed idee. Niet alleen zorgt het ervoor dat de welvaart van iedereen daalt (ook van de eigen groep waarbinnen die autarkie georganiseerd wordt), het vergroot ook de kans op gewelddadige conflicten tussen verschillende groepen.
Economische groei leidt tot het uitroeien van ziektes. Economische groei zorgt ervoor dat we de laatste vijfentwintig jaar de armoede op een ongekende mate hebben kunnen terugdringen.
Uw opmerkingen over mannen is te belachelijk om een repliek te verdienen.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.