Los bericht bekijken
Oud 20 juli 2016, 07:50   #106
vrijzinnige
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Wat hierboven staat in het rood heb jij geschreven.
Draai niet rond de pot kerel. En blijf eerlijk.
Je moet mij geen woorden in de mond leggen die ik nooit heb geschreven.
En uw tip nadien? Staat daar iets bruikbaars in?
Verzamel zelf al die "foert" stemmers als je aspiraties koestert om Belgisch premier te worden. Ik heb die niet. Dus ik heb die tip ook niet nodig.
Oorspronkelijk geplaatst door werkman

Jij moet niet antwoorden Schoof. Er zitten er nog op dit forum aan wie ik mijn vraag kan stellen. Maar goed. De andere richting uitkijken is een debat vermijden. Ik stel hier een vraag nopens de grondvoorwaarden waaraan een, partij volgens mij moet voldoen om nog te kunnen rekenen op mijn stem.
En ik zal dus nooit meer stemmen op of voor een partij waarvan mandatarissen hun ongebreidelde macht misbruiken om niet blinde aanhangers te kloten.
In dit land pretenderen wij over een democratie te beschikken.
Wel een democratie is een instelling waar iedereen die er aan deelneemt onderschrijft om de bestaande gestemde wetten te respecteren.
Dit betekent voor mij dat indien bewijskrachtig kan aangetoond worden door wie dan ook dat een mandataris bewust iemand schade berokkent door de wet niet te respecteren dat de partij deze mandataris moet uitstoten en alle macht ontnemen.
Mij dunkt dat mijn benadering toch klaar is ?
Of zijn we hier op dit forum om te blijven zeveren over politiek zonder ooit
zelf iets zinnigs te zeggen?
Daar doe ik dus niet meer aan mee.
Ik heb mijn definitieve visie en trek bijgevolg mijn definitieve conclusies
en met die basis maak ik al of niet een bolletje rood ten gepaste tijde.
En als er niks beter lijkt; uit democratisch oogpunt; dan schrijf ik gewoon foert op mijn stembrieven. Dan sluit ik mij aan bij de meerderheid.
Ik breek er mijn hoofd niet meer over hoor.

En vermits een ongeldige stem (foert op het stembiljet) NIET kan meetellen voor de meerderheid, krijgt jou woordje "meerderheid" een heel andere betekenis.

Op de website van Binnenlandse Zaken, Directie van de Verkiezingen staat onder de 'FAQ' volgende vraag:
Kunt U mij inlichten over het gebruik van ongeldige of blanco-stemmen. Worden ze genegeerd of gaan ze naar de meerderheid?
Met volgend antwoord: Blanco stemmen en ongeldige stemmen worden niet meegeteld bij de verdeling van de zetels over de partijen. Deze stemmen worden dus totaal genegeerd bij de zetelverdeling en geen enkele partij kan er een beroep op doen. Bijgevolg worden uitsluitend de stembiljetten met geldige stemmen voor de diverse lijsten in rekening gebracht voor de zetelverdeling.

http://democratie.nu/index.php/nl/ni...ar-meerderheid

Laatst gewijzigd door vrijzinnige : 20 juli 2016 om 08:07.
vrijzinnige is offline   Met citaat antwoorden