Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t
Alhoewel ik hier vermeld heb dat ik hier niet meer tussenkom tot oktober moet ik mijn belofte breken. Het recept dat je mededeelt ziet er best lekker uit maar toch wil ik een paar aanpassingen doen. Ook Vlaams-nationalisten eten graag goed.
Mijn recept : absolute voorwaarde, het vlees moet van de beste kwaliteit zijn : het gebruik van varkenswangetjes is absoluut noodzakelijk, rundsvlees is te taai en je krijgt het moeilijk gaar. Ik garandeer je : op 1 uur zo mals als boter.
Het vlees aanbraden en de gebakken ajuin toevoegen. De ajuinen moeten glazig zijn en zeker niet verbrand. Look naar keuze toevoegen voor de liefhebbers (zéér gezond).
Onmiddellijk daarna een scheut azijn toevoegen. Neutraliseren met een een ferme schep kristalsuiker. Daarna een boterham royaal insmeren met sterke mosterd, liefst Tierentijn.
Tijm en laurier toevoegen. Opgelet hiermee, dit zijn overheersende kruiden.
Bier toevoegen. Mijn mama gebruikte ordinair tafelbier van Piedboeuf maar gelijk welk type bier is goed. Tip : ik voeg er ook een ferme scheut wijn aan toe en en een keine hoeveelheid Pineau de Charentes.
Tenslotte een paar eetlepels stoofvleeskruiden toevoegen, een mengsel dat je kan kopen bij de Macro en in sommige grootwarenhuizen.
Zoials gezegd heeft het vlees maar een uurtje nodig om mals te worden. Nog een tip : de dag nadien is het gerecht nog beter.
Uiteraard ben je niet verplicht mijn aanpassingen te volgen maar wanneer je het toch zou doen ben ik benieuwd naar je reactie, wanneer dan ook. Geen dank.
|
Beste robert, met interesse je variatie gelezen en ga dat zeker eens proberen. Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit varkenswangetjes klaargemaakt dus dat gaat wat experimenteren worden. Maar ik heb al op restaurant stoverij van varkenswangetjes gegeten, zowel bij ons als in frankrijk en het is inderdaad super lekker. Qua 'beet' is het een totaal andere smaakervaring maar ze is het waard.
Met jouw recept te lezen merk ik trouwens op dat ik in mijn eigen verhaal de obligate lepel azijn vergeten was te vermelden. Die zijn functie is nu net om tijdens het kookproces het vlees zachter te maken.
Look ? Dat ga ik zeker eens proberen !
Wijn of Pineaux de charentes (of een andere apero brandewijn) heb ik nog nooit voor stoverij gebruikt. Wel voor die andere klassieker : boeuf bourguignon. Of even lekker : goulash. Maar ik ga het zeker eens proberen. Koken moet toch altijd een klein beetje een experiment blijven.
Als ik ook een suggestie mag doen : vervang die kristalsuiker door echte bruine suiker. Onvergelijkbaar qua smaakdiepte en het past zo goed bij de gekarameliseerde smaak van de gestoofde ajuin en het bruin bier.
Wij belgen zijn toch echte bourgondiërs hee ?