Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Waarom fantaseren de mensen nog steeds dat een diesel meer trekkracht kan ontwikkelen dan een electromotor ?
Dat is pertinent onwaar. Kwa torque is er niks beter dan een electromotor.
|
Het gaat niet om de trekkracht alleen, maar in de eerste plaats om actieradius en gewicht binnen veel van die sectoren.
Een trekker die om de 3 uur terug moet opladen en een eigen gewicht van 15ton heeft is nu eenmaal niet geschikt om op drassige kleigrond te gaan ploegen.
In de steengroeven heeft die dan weer te veel eigen gewicht, dat de payload verlaagd.
Een diesel tank met 500liter mazout weegt nog geen 500kg en daarmee kan een tractor meer dan 12 uur verder.
Om batterijen te hebben die een dergelijke werktijd bieden aan een tractor moeten op een aanhanger geladen worden door hun gewicht en grote.
Binnen de glasteelt heeft men de mogelijkheid om met meerdere tuinbouwtrekkers te werken, omdat die veel goedkoper zijn in aankoop en zit men kort bij stroomaansluitingen.
Ook is het een totaal ander werk, waardoor men minder verbruik heeft en dus veel langer kan doen met dezelfde batterijen.
Een trekker die 1000 pk levert, maar na 10minuten stil valt omdat zijn batterijen leeg zijn, is gewoon een duur hebbeding.
Binnen de akkerbouw wil men die 1000 pk 10 uur kunnen gebruiken, daarom dat men in die sector met ICE's blijft werken.