![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#681 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#682 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
|
![]() Domme vragen bestaan niet, maar cos phi (AC) & batterij (DC) in één zin, dat ben ik eerlijk gezegd nog niet veel tegengekomen.
![]()
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#683 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
|
![]() Nog een aspect voor dat type van batterijen is de veiligheid.
Als voorbeeldje, zo'n celletje uit je GSM. De aansluitdraden, eigenlijk een strip metaal, dat wordt gloeiend heet. https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=kV6h3M-Rkag https://www.youtube.com/watch?v=b1pDvZf5TEs Heb daar ook al wat mee liggen experimenteren, (niet met een volledig geladen batterij natuurlijk) en heb er letterlijk en figuurlijk ook mijn vingers aan verbrand. In een auto, daar zit wel wat meer in... Soms stel ik me daar ook wel wat vragen bij. Nu ja, de cellen uit de clips waren de cellen waar ze nu wel eerst de beveiliging hadden van verwijderd. De batterijen van je laptop bvb, daar zit ook een stukje elektronica in om juist zo'n toestanden te voorkomen en ook om te voorkomen dat je ze te veel gaat ontladen, want daar kunnen ze ook niet zo goed tegen. ![]()
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#684 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.432
|
![]() Citaat:
Ook de accucel 2170 an sich wordt volledig gestript. Laatst gewijzigd door Micele : 13 augustus 2018 om 08:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#685 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
En welke krachtbron de hydrogroep aandrijft speelt dus geen rol, de tijd dat die krachtbron de hydrogroep kan aandrijven zonder opnieuw te moeten opladen of tanken speelt de belangrijkste rol. En hiermee is ook dit Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#686 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
Zo zijn er elektrisch aangedreven telescoopkranen, maar die hebben zelfs geen contergewicht nodig, door de batterijen. De meeste hier beseffen zelfs niet dat landbouwtractors soms zo zwaar belast worden in trekkracht, dat ze met hun voorwielen van de grond komen en dat die gewichten vooraan er niet hangen voor de sier. Maar ze beseffen ook niet dat een tractor soms zo licht mogelijk word gemaakt om over een terrein te kunnen en dat de landbouwer echt niet voor zijn plezier met een open trekker rijd in de gietende regen of brandende zon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#687 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
Heel veel gaat ook automatisch, waardoor men manuren uitspaart. En nu gaat Micele gelukkig zijn, binnen de glasteelt word er al heel veel elektrisch gewerkt met machines. Maar hier gaat het dus om kleine machines die geen zware arbeid moeten verrichten. De meeste van de machines in de glasteelt vallen dan ook onder tuinbouw machines en binnen de glasteelt zit men in een gesloten ruimte, waar de uitstoot van ICE voertuigen direct op de gewassen komt en dus te vermijden zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#688 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
Dat is pertinent onwaar. Kwa torque is er niks beter dan een electromotor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#689 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
Een trekker die om de 3 uur terug moet opladen en een eigen gewicht van 15ton heeft is nu eenmaal niet geschikt om op drassige kleigrond te gaan ploegen. In de steengroeven heeft die dan weer te veel eigen gewicht, dat de payload verlaagd. Een diesel tank met 500liter mazout weegt nog geen 500kg en daarmee kan een tractor meer dan 12 uur verder. Om batterijen te hebben die een dergelijke werktijd bieden aan een tractor moeten op een aanhanger geladen worden door hun gewicht en grote. Binnen de glasteelt heeft men de mogelijkheid om met meerdere tuinbouwtrekkers te werken, omdat die veel goedkoper zijn in aankoop en zit men kort bij stroomaansluitingen. Ook is het een totaal ander werk, waardoor men minder verbruik heeft en dus veel langer kan doen met dezelfde batterijen. Een trekker die 1000 pk levert, maar na 10minuten stil valt omdat zijn batterijen leeg zijn, is gewoon een duur hebbeding. Binnen de akkerbouw wil men die 1000 pk 10 uur kunnen gebruiken, daarom dat men in die sector met ICE's blijft werken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#690 | |
Banneling
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
|
![]() Citaat:
Je zult er dan leren dat de tractors pas succesvol werden toen er "lichte" dieselmotoren kwamen of met andere woorden, het gewicht van de batterijen en motoren mag nooit hoger worden dan de powertrain en brandstoftank of je kan het vergeten. Het heeft meer dan 100 jaar tractor evolutie gekost om tot de huidige stand te geraken. https://auto-und-traktor-museum.de/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#691 |
Banneling
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
|
![]() Bij dragraces en daarnaast andere Johny´s en Marina´s gedrag aan de stoplichten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#692 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
12h aan een stuk werken. Wat voor tractoren hebben jullie in gedachten ? In het landbouwbedrijf hier achter mijn woning staan enkele tractoren. Die staan meer stil dan ze rijden, net zoals de meeste wagens. Ze rijden rond met mest en watertonnen, ze ploegen, ze schrapen gras, ze maaien gras, ze sproeien, enz.... Maar studies hebben uitgewezen dat een gemiddelde tractor slechts 400 uur per jaar dienst doet. Laten we er van uit gaan dat dat in de winter en herfst niet het geval is (quod non, de man gebruikt zijn tractoren om voeder voor zijn beesten aan te voeren, ook in de winter) dan spreken we nog maar over een gemiddeld gebruik in de zomer en lente van een dikke twee uur per dag. Wat overeenkomt met mijn observaties. Pakt dat het ploegen 4 tot 6 uur per dag is, maximum. Dat zou dan 6*80 = 480 KWh aan batterij eisen. Oftewel 48000 euro aan batterijen indien het een Tesla tractor zou zijn (maar ik vermoed dat binnen nu en 10 jaar iedereen kan profiteren van zulke goedkopere cellen). Een gemiddelde dieseltractor kost al gauw 200-250k. Voor die prijs kan dat perfect. Kijk naar de Tesla Semi. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#693 | |
Banneling
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#694 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
John Deere heeft hier volop naar gewerk. Gisteren een video in het frans gezien die bevestigde dat het gewicht niet significant verschillend is dan een klassieke diesel tractor. Hun reden was de soil compacting: je mag de bodem niet te fel samendrukken of je hebt problemen met water infiltratie. En ik geef u ook gelijk dat lichte dieselmotoren een revolutie hebben veroorzaakt in de landbouwsector. Maar als we willen dat ook zij hun uitstoot verlagen... Misschien is een optie voor hun biofuels ? Voor alle personenvoertuigen is dat onmogelijk, maar enkel voor landbouwvoertuigen is dat wel praktisch haalbaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#695 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.217
|
![]() Citaat:
En bovendien, de diesel-hydraulische aandrijving is lichter en goedkoper (in vgl. met diesel-elektrisch, dus zonder batterijen)... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#696 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
|
![]() Citaat:
Ik zie hier regelmatig traktoren rondrijden met extra gewichtblokken vooraan. Als er achteraan een 4 schaarploeg aanhangt, zal dat wel nodig zijn denk ik. Het zal niet de eerste traktor zijn, die bij de minste oneffenheid op de weg met zijn voorwielen van de grond komt.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#697 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
|
![]() Citaat:
Maar... Zaaitijd, oogstijd, dan bollen ze hier bijna 24/24. Ik denk dat we hier de fout maken door ze te vergelijken met een personenwagen (in het gebruik).
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#698 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.217
|
![]() Citaat:
1500 draaiuren per jaar voor een traktor bij een loonwerker is niet abnormaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#699 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
|
![]() Citaat:
Een kortsluiting is veel erger. Wat bij een ongeval bvb ?
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#700 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
Bij de boer hierachter staan er 3. Permanent. Hij laat inderdaad een loonwerker komen om zijn mais (veevoer) af te doen. Maar dat is slechts 1 tot maximaal 2 keer per jaar. De rest van het jaar rijdt hij met zijn eigen, lichtere tractoren. Die wel veel geld kosten aan diesel (meer als loonkost blijkbaar). |
|
![]() |
![]() |