Los bericht bekijken
Oud 10 september 2018, 13:55   #1570
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk niet dat anderen minder positief over bedrog zijn. Zij zijn misschien iets minder expliciet hierover. Ik kan mij niet indenken dat mensen "echt" eerlijk willen zijn ; wel dat ze een "eerlijk imago" willen hebben ; en sommigen hebben misschien zichzelf overtuigd dat hun vorm van bedrog eigenlijk eerlijk is (door "verdienste" of zo).

Het is nu net precies het moeilijke aan relaties met een andere: in welke mate heeft hij U door ? En in welke mate hebt gij de andere door ?

Het pact is even "veilig" als alle dingen die jij eerder ook al noemde van wederzijds in check houden. Ik zou het pact met U alleen maar schenden als ik zeker was van mijn stuk. Maar aangezien ik U niet kan vertrouwen, weet ik ook niet precies welke uw echte macht is. En vice versa. Dus ben ik ergens, voorzichtig, genoopt om mij aan het pact te houden (ik weet niet of ik ga winnen als ik het schend, want ik ken uw verborgen kunde niet). Als ik geheimzinnig genoeg ben voor U, dan zit gij in dezelfde situatie. En dan gaan we ons alletwee aan het pact houden.

Dat is niet anders voor elke zakenrelatie he. Ik ben er niet zeker van dat ik alles onder controle zal hebben als ik een contract ga schenden ; en mijn partner ook niet. Dus houden we ons, uit schrik van elkaar en gebrek aan kennis van de andere zijn vuurkracht, maar aan de afspraak.

Dat is de bron van alle "eerlijkheid" volgens mij.
Goed en kwaad (simpel gesteld) zijn aanwezig in ieder mens (verhoudingen zijn in deze natuurlijk niet onbelangrijk).

Zolang het kwade bestaat (mss komt er ooit een evolutiesprong waarbij we hiervan een heel groot deel achter ons kunnen laten), zijn we genoodzaakt om de minder handige variant te hanteren (regeltjes, afspraken, liefst zonder communicatiestoornis en slecht begrip van hoe de andere partij alles interpreteert).

Laatst gewijzigd door satiper : 10 september 2018 om 13:57.
satiper is offline   Met citaat antwoorden