Discussie: F-35
Los bericht bekijken
Oud 4 november 2018, 22:51   #563
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Ik zou niet durven ruzie maken met een galante dame.

Minder nog zou ik het wagen uw postings in vraag te stellen zonder zeker van mezelf te zijn. Daarvoor ben je veel te verstandig en kom je meestal zeer beslagen op het ijs.

Maar in onderliggende discussie was de 'winnaar' - voor zo ver een winnaar moet zijn - vooraf gekend. En dat was diegene die de kaart F-35 trok.

Niet omdat het dossier een doorgestoken kaart zou zijn geweest, integendeel.

Operationeel-technisch steekt de F-35 torenhoog boven zijn rivalen.

Militair-politiek gezien hadden alle kleine landen waar we de laatste 40 jaar zo schitterend hebben samengewerkt (onder de vleugels maar niet onder het dictaat) van de heel grote broer al voor de F-35 gekozen. Het zijn die aspecten die de F-16 40 jaar lang tot een buitengewoon werkpaard hebben gemaakt dat steeds mee is geëvolueerd met de modernste technieken.

Frankrijk heeft dat goed beseft. Meedoen aan de RFP zou tot niets leiden. De enige optie die ze had heeft ze goed gespeeld: de vliegtuigen aankoop kaderen in een ruim samenwerkingsprogramma (dat ietwat in de nevelen is gehuld gebleven). Maar een samenwerking van België zoals met de al bestaande partners én de USAF zou in de verste verte nooit kunnen worden bereikt. En was dus voor België geen pluspunt. Zonder meerdere Europese partners in zulk project zouden we hoogstens weeskinderen zijn onder de hoede van niet zo grote broer in een project van veel te kleine schaalgrootte.

Je hebt je land goed verdedigd en hebt je vastgeklamd aan de strohalm van de politiek en aan de 'ganse' regering die moest beslissen zonder ooit in te gaan op de kwaliteiten van de vllegtuigen in de running. Dat domein zal je niet beheersen en daar was ik sterk in het voordeel natuurlijk. 25 jaren als jachtpiloot en hogere functies, ook in het F-16 programma, veeg je niet zo maar weg.

Eigenlijk herhaalt de geschiedenis zich een beetje maar tegelijk is de uitkomst verschillend wat België betreft.

Ik was erbij en zag Belgische luchtmachtgeneraals groen worden toen in Le Bourget 1975 de keuze van België voor de F-16 werd bekend gemaakt. Franstalige generaals - de luchtmacht had toen nog NOOIT een Nederlandstalige chef gehad - natuurlijk.

In die tijd was er een stuurgroep opgericht tussen Nederland, Noorwegen en Denemarken en België om samen de opvolgers van hun Starfighters te kiezen. België was eerder schoorvoetend toegetreden en ze hoopten de anderen naar de Mirage F1-M53 te sturen. Maar ook daar was de superioriteit van de Amerikaanse kandidaat, de F-16 zo overweldigend, dat de Noordelijke landen de logische keuze maakten en wij schoorvoetend een paar dagen later volgden. In de marge, Dassault noemde de fabrikant van de F-16 een 'koekjesfabrikant'.

Had België in 1975 alleen moeten beslissen dan waren we opgescheept met de Mirage F1-M53, een vliegtuig dat nota bene nooit is gebouwd.

Maar we zijn in 2018 en Vlaanderen heeft in België een rol opgeëist die ons in denken en handelen meer in de Noordelijke sfeer trekt. Het dossier is dus heel correct gespeeld op Belgisch niveau, anders dan in 1975. Maar in beide gevallen heeft onze luchtcomponent de beschikking gekregen over het meest performante en het enige toekomstgerichte vliegtuig en het enige dat door zijn levensduur het (economische) voortbestaan van onze luchtmacht op lange termijn garandeert.

Kort samengevat, U was een heel waardige opponent die ik graag op dit forum ontmoet, maar u was of verblind door uw afkomst - wat eerbaar is - en/of u had te weinig kennis van de materie om bij voorbaat de juiste conclusies te trekken en de logische keuze te maken.

Naschrift: De Rafale is een knap vliegtuig. Geen slecht woord. Vandaag en morgen. Niet overmorgen.
Tussen inmiddels geheel andere besognes kon ik nog enkele minuten tijd nemen om naar het forum terug te keren en te kijken hoe de discussie zich in deze draad uiteindelijk heeft ontsponnen. Ik merk dat één en ander verworden is tot nogal onwezenlijke overwegingen inzake het nut van het NATO/OTAN lidmaatschap van uw land tot zelfs inzake het nut zelve van een Belgische krijgsmacht : elk zijn mening, maar als een (zelf-)overtuiging daarbij op de realiteit van zaken blijkt te primeren wordt elke discussie al snel onzinnig, en dat is hier naar mijn bescheiden mening het geval, benevens het feit dat bedoeld onderwerp hoe dan ook off topic is.

On topic is eerder in de discussiedraad weliswaar voldoende gezegd wat elkeen te zeggen had, en dat lijkt mij tevens op te gaan voor wat u betreft, mijnheer JeeBee, als voor wat onder andere mezelf betreft.

Bij het herlezen van uw post 507 in citaat en van mijn reactie erop middels post 518 valt het mij evenwel op dat ik wellicht wegens al te veel la tête ailleurs onvoldoende opmerkzaam ben geweest bij hetgeen u schrijft.

Her en der in uw post 507 gebruikt u immers vriendelijke woorden te mijnen aanzien, die u ongetwijfeld als een ridderlijk compliment bedoelt. Ik heb daar in mijn «wereldvreemdheid» (dixit mijnheer De Schoofzak) kennelijk geen aandacht voor gehad, en ik kan slechts hopen dat u het mij kunt vergeven.

Met vertraging dank ik u alsnog heel oprecht voor uw hoffelijke attentie.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 4 november 2018 om 22:53.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden