Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
Neen, maar ik kan googelen en (hoop ik) redeneren.
Grosso modo werkt het ontnemen van de nationaliteit zo:
- je kan het niet doen bij mensen die als Belg geboren zijn (die dus Belgische ouders hebben). Ook Abdul Alhazred, 'Marokkaan' van de vierde generatie kan aldus als Belg geboren zijn.
- je kan het ook niet doen bij genaturaliseerden (op een of andere manier) die enkel over de Belgische nationaliteit beschikken.
Het hangt dus al helemaal af van het individueel geval.
Daarnaast heb je inhoudelijke voorwaarden :
- in principe moet je veroordeeld zijn voor 'zware feiten' (zoals terrorisme). Ik weet zelfs niet of je zonder veroordeling een procedure kunt opstarten, maar dan nog vrees ik dat het vermoeden van onschuld heel snel tussen zal komen.
Bij mijn weten is er bijna niemand van die gasten zelfs ginder veroordeeld. Laat dat nu net de inzet zijn van de huidige discussie.
Het is dus paradoxaal: indien ze ginder veroordeeld worden, hoef je ze niet naar België over te brengen en is de discussie rond het ontnemen van nationaliteit eigenlijk niet zo belangrijk. Indien ze ginder niet veroordeeld worden, is het waarschijnlijk dat hun Belgische nationaliteit niet afgenomen kan worden, en kunnen zij dus probleemloos terugkomen.
- bovendien is het ontnemen van de Belgische nationaliteit geen automatisme noch een beslissing van de regering, maar een gerechtelijk beslissing. Eigenlijk heeft Francken noch andere politiek hier iets in te zeggen.
Maar dat het kan is de vraag niet, er zijn zulke beslissingen reeds genomen. Let wel, na jarenlange procedures.
|
Is het niet zo dat van de gekende namen v/d gevangen IS strijders diegenen die de Belgische nationaliteit hebben hier bij ons reeds een verstek vonnis kregen ? Bij uitwijzing naar België kunnen die dan toch per direct in hechtenis worden genomen ?