Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 februari 2019, 15:13   #121
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
enige manier is een kogel of een spuitje.
De Wever had het er ook over. De gangbare procedure is wel dat Doodstraf tegen de Mensenrechten is en dat Belgie en de EU daartegen gaat protesteren.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2019, 15:14   #122
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb hem dat niet horen zeggen.
En jij citeert nul de kloten.

I.
Ik en veel kijkers hebben dat Francken horen zeggen.

Hier het bewijs.

Citaat:
Voormalig staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) ziet een terugkeer van de IS-strijders dan weer helemaal niet zitten. “Het is ongelooflijk dat iemand die onze samenleving op die manier de rug heeft toegekeerd of hier zelfs aanslagen heeft gepleegd, terug zou keren. Ik heb daar een zeer groot probleem mee”, zei Francken.
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...s-op~a6d9424f/

Laatst gewijzigd door daiwa : 18 februari 2019 om 15:15.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2019, 15:21   #123
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
enige manier is een kogel of een spuitje.
Inderdaad !!
Oud 18 februari 2019, 16:13   #124
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Wij vragen - eisen zelfs- wel dat bv Marokko misdadigers die hier veroordeeld worden terugneemt. Als je vindt dat die criminelen hun straf maar in hun eigen land moeten uitzitten, dan kun je moeilijk weigeren om criminelen met de Belgische nationaliteit hier in de gevangenis te zetten.

Al lijkt het mij wel een aantrekkelijke optie om de Syrische overheid te betalen voor de opvang van 'onze' gevangenen. Dat moet toch mogelijk zijn om daar een deal over te sluiten waar beide partijen (ik bedoel de overheden, niet de gevangenen...) tevreden over kunnen zijn?
Het is anders geweten dat criminelen en moordenaars in Thailand zonder tijd te verliezen aan veel gepraat hard worden aangepakt. In niets te vergelijken met wat hier in ons landje gebeurt waar zware misdadigers en moordenaars met advocaten worden omringd die er langdurige en voor de belastingbetaler dure procedures tegenaan gooien, en er soms in slagen ze met "procedurefouten" te laten lopen, wat ze ook misdaan mogen hebben!
Dat soort IS gekken, daar moeten we niets voor doen, alsof ze niet bestonden! Al hakken ze er ginder hun kop af! Dat is gewoon hun wereldje...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2019, 16:16   #125
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ze zeggen vanalles: De Wever wil ze terughalen, Francken wil ze hun nationaliteit ontnemen en Jambon zegt dat dat geen zin heeft...
En allemaal zullen ze wel weten wat ze willen... maar ze worden op alle vlakken tegengewerkt door een bende hypocrieten die hun acties onmogelijk maken en achteraf roepen: ze hebben niets gedaan!
Oud 18 februari 2019, 16:22   #126
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb ook liever dat ze ginder (Irak of Syrie) berecht en bestraft worden.

Maar dat gezever van nationaliteit afpakken van Francken slaat nergens op. Weer zo'n hersenloos getwitter.
Tiens, waarom willen ze dan allemaal "Belg" worden? Ook al spuwen ze op het woord...
Geen Belg: geen recht op levenslang onderhoud, kindergeld, sociale woning enz
En diegenen die hen dat wel cadeau doen een proces aan doen.
Dat belet hen niet in ons land te komen maar misschien wel zich hier met hun ganse familie voor de rest van hun dagen op onze kosten te vestigen?
Oud 18 februari 2019, 16:26   #127
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
En allemaal zullen ze wel weten wat ze willen... maar ze worden op alle vlakken tegengewerkt door een bende hypocrieten die hun acties onmogelijk maken en achteraf roepen: ze hebben niets gedaan!
De nagel op de kop !
Toch geef ik Francken het meest gelijk: hun Belgische nationaliteit afnemen.
Ik neem aan dat hiervoor ook procedures moeten gevolgd worden maar bij deze criminelen kan dat toch niet zo moeilijk zijn ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2019, 16:29   #128
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
De nagel op de kop !
Toch geef ik Francken het meest gelijk: hun Belgische nationaliteit afnemen.
Ik neem aan dat hiervoor ook procedures moeten gevolgd worden maar bij deze criminelen kan dat toch niet zo moeilijk zijn ?
Op papier, vrij eenvoudig.

In de realiteit, vrij ingewikkeld.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 18 februari 2019 om 16:30.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2019, 16:34   #129
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Op papier, vrij eenvoudig.

In de realiteit, vrij ingewikkeld.
Dat vreesde ik al.
Ben jij op de hoogte van die realiteit ? Ben jij advokaat ?
Oud 18 februari 2019, 16:52   #130
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat vreesde ik al.
Ben jij op de hoogte van die realiteit ? Ben jij advokaat ?
Neen, maar ik kan googelen en (hoop ik) redeneren.

Grosso modo werkt het ontnemen van de nationaliteit zo:

- je kan het niet doen bij mensen die als Belg geboren zijn (die dus Belgische ouders hebben). Ook Abdul Alhazred, 'Marokkaan' van de vierde generatie kan aldus als Belg geboren zijn.
- je kan het ook niet doen bij genaturaliseerden (op een of andere manier) die enkel over de Belgische nationaliteit beschikken.

Het hangt dus al helemaal af van het individueel geval.

Daarnaast heb je inhoudelijke voorwaarden :

- in principe moet je veroordeeld zijn voor 'zware feiten' (zoals terrorisme). Ik weet zelfs niet of je zonder veroordeling een procedure kunt opstarten, maar dan nog vrees ik dat het vermoeden van onschuld heel snel tussen zal komen.

Bij mijn weten is er bijna niemand van die gasten zelfs ginder veroordeeld. Laat dat nu net de inzet zijn van de huidige discussie.
Het is dus paradoxaal: indien ze ginder veroordeeld worden, hoef je ze niet naar België over te brengen en is de discussie rond het ontnemen van nationaliteit eigenlijk niet zo belangrijk. Indien ze ginder niet veroordeeld worden, is het waarschijnlijk dat hun Belgische nationaliteit niet afgenomen kan worden, en kunnen zij dus probleemloos terugkomen.

- bovendien is het ontnemen van de Belgische nationaliteit geen automatisme noch een beslissing van de regering, maar een gerechtelijk beslissing. Eigenlijk heeft Francken noch andere politiek hier iets in te zeggen.

Maar dat het kan is de vraag niet, er zijn zulke beslissingen reeds genomen. Let wel, na jarenlange procedures.
Oud 18 februari 2019, 17:23   #131
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

- je kan het niet doen bij mensen die als Belg geboren zijn (die dus Belgische ouders hebben). Ook Abdul Alhazred, 'Marokkaan' van de vierde generatie kan aldus als Belg geboren zijn.
- je kan het ook niet doen bij genaturaliseerden (op een of andere manier) die enkel over de Belgische nationaliteit beschikken.

- in principe moet je veroordeeld zijn voor 'zware feiten' (zoals terrorisme). Ik weet zelfs niet of je zonder veroordeling een procedure kunt opstarten, maar dan nog vrees ik dat het vermoeden van onschuld heel snel tussen zal komen.

Bij mijn weten is er bijna niemand van die gasten zelfs ginder veroordeeld. Laat dat nu net de inzet zijn van de huidige discussie.
Het is dus paradoxaal: indien ze ginder veroordeeld worden, hoef je ze niet naar België over te brengen en is de discussie rond het ontnemen van nationaliteit eigenlijk niet zo belangrijk. Indien ze ginder niet veroordeeld worden, is het waarschijnlijk dat hun Belgische nationaliteit niet afgenomen kan worden, en kunnen zij dus probleemloos terugkomen.

- bovendien is het ontnemen van de Belgische nationaliteit geen automatisme noch een beslissing van de regering, maar een gerechtelijk beslissing. Eigenlijk heeft Francken noch andere politiek hier iets in te zeggen.

Maar dat het kan is de vraag niet, er zijn zulke beslissingen reeds genomen. Let wel, na jarenlange procedures.
Attila, dankjewel voor de concrete info !
Het is spijtig dat het zo moeilijk zou zijn.
Francken zal evt. hier een ouwe advokaat, geslepen vos moeten op zetten.
Oud 18 februari 2019, 17:35   #132
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nagel op de kop !
Op de radio is dit ook uitvoerig besproken geweest.

Hoe erg het mss ook mogen klinken, we hebben er alle belang bij om ze terug te halen en ze bij ons te veroordelen en in de cel te steken.
Toch als we zeker willen spelen.

Laatst gewijzigd door kojak : 18 februari 2019 om 17:36.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2019, 18:00   #133
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Is er geen slecht betaalde Koerdische commandant beschikbaar die voor een prijsje ons van dit probleem af helpt. Hoeveel moet dit kosten ? In het Midden Oosten is toch alles te koop ?
Hoe langer deze draad loopt, hoe duurder het wordt.

Repatriëring per vliegtuig met bewaking, opsluiten en bewaken in aparte gevangenis, pro deo advocaten, onderzoek naar de feiten, rechtszaak eerste aanleg, rechtszaak in beroep, 10 jaar gevangenis (3600 dagen ?* 100 €), 10 jaar opvolging, opnieuw 10 jaar gezondheidszorg, etc... Voor minder dan een half miljoen per kop krijg je dit varken (eentje) niet gewassen.

Zouden we de Koerden niet beter een 'wederopbouwpremie' schenken ? Dit lost reeds heel wat problemen op ginds. Dat zij ons probleem dan ook even oplossen. Voor wat, hoort wat. Deal ?
Oud 18 februari 2019, 20:54   #134
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Nagel op de kop !
Op de radio is dit ook uitvoerig besproken geweest.

Hoe erg het mss ook mogen klinken, we hebben er alle belang bij om ze terug te halen en ze bij ons te veroordelen en in de cel te steken.
Toch als we zeker willen spelen.
Ze moeten berecht worden waar ze hun misdaden pleegden, niet hier !
Oud 18 februari 2019, 20:59   #135
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Dat kan alleen als diegene die de controle heeft over "waar ze hun misdaad pleegden" daarmee akkoord gaat. En voorlopig is er daar geen akkoord over, is er nog niemand die aan die "diegene" een akkoord heeft gevraagd en zijn alle opties nog mogelijk.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2019, 21:04   #136
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Kurdish_press
Als dit niet werkt, neem dan contact met Kucan. Die kent een massa onchristelijke mensen in de regio die zeker willen 'helpen'.

Anders Reynders bellen. Die weet vermoedelijk nog Lybische centen liggen.

Succes
Hij is te duur... 10.000 euro per kop is wat veel hee.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 18 februari 2019 om 21:05.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2019, 21:10   #137
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Hij is te duur... 10.000 euro per kop is wat veel hee.
Opsluiten met verschillende tegelijk in een ijzeren kooi en overgieten met benzine. Ze deden het ook. En dat kost bijna niets. De prijs van een stekske en de naft is ginder goedkoop.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 18 februari 2019 om 21:11.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2019, 21:12   #138
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook een prima idee !
Neen, het is dwaas hersenloos gelul.
Welk land, en vanuit welke autoriteit gaat 'beslissen' om een aantal bipatriden die nu in Koerdische (syrische of iraakse) gevangenissen met amerikaanse bewakers zitten daar weg te halen en die naar een derde land (Lybië) te transporteren ? Denk je nu echt dat Lybië dat zomaar gaat goedkeuren ?
Die IS terroristen zijn het bezinksel in het rioolputje van de wereld, niemand gaat die vuiligheid vrijwillig importeren.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2019, 21:15   #139
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Opsluiten met verschillende tegelijk in een ijzeren kooi en overgieten met benzine. Ze deden het ook. En dat kost bijna niets. De prijs van een stekske en de naft is ginder goedkoop.
Waarom zouden ze? Die IS strijders, afkomstig uit West-Europa, worden met de dag meer geld waard voor zij die er in stock hebben in hun gevangenis.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2019, 21:22   #140
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht

Door wie en door welke 'objectieve' rechtbank ?

De kans dat ze vrij gelaten zulen worden is veel te groot en voor je het weet staan ze hier terug, maar dan wel op een manier die iets minder prettig zal zijn vrees ik.

Heb je daar al eens aan gedacht ?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be