Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF
Is het niet opvallend dat de grootste overlast ervaren wordt in steden waar buitenlanders niet in coffeeshops welkom zijn?
Want dan krijg je natuurlijk weer het bekende fenomeen; als buitenlandse gebruikers niet aan legale cannabis geraken moeten ze zich weer richten op de illegale. Met als gevolg: toename van het aantal straatdealers die werkelijk iedereen aanspreken en aan iedereen verkopen, ook aan minderjarigen, ook straffer spul.
Laten we even kijken naar Tilburg. Die startten een tijdje terug een proef door buitenlanders weer toe te laten in hun coffeeshops. (Eindhoven deed dat al veel vroeger, toeval dat Eindhoven lager scoort dan Maastricht qua overlast?)
De proef wordt nu omgezet in een definitief beleid. Buitenlanders zijn weer welkom. De overlast is niet gestegen (hey! Is dat niet opvallend?) en het enige punt wat voor problemen kan zorgen is het parkeren. Hollanders doen alles immers alles binnen de stad met de fiets, Belgen enzo komen met de auto.
Dus als we nu even een slotsom maken uit volgende feiten:
-Steden die buitenlanders weren ervaren het meeste overlast.
-Steden die buitenlanders toelaten ervaren minder overlast.
-Steden die eerst buitenlanders weerden maar nadien toch toch toelieten (bv Tilburg en Eindhoven) komen tot het besluit dat buitenlanders toelaten betere resultaten geeft.
Het blijkt dus dat hoe legaler men aan cannabis kan geraken, hoe minder overlast er van komt. En als er al overlast is komt het voornamelijk van fout geparkeerde wagens.
Maar kom. Laat ons die resultaten allemaal straal negeren en duchtig bezig blijven geld pompen in onze bodemloze WoD-put. Meer nog; laat ons de schuld van ons falen afwenden op de Nederlanders, die blijkbaar wel inzien dat op een legale manier drugs verstrekken leidt tot minder overlast.
|
Ik ben daar niet zo zeker van. Uiteindelijk heeft men indertijd de wietpas ingevoerd voor een reden. Indien er geen overlast zou geweest zijn dan was er ook geen aanleiding.
Let wel, naar ik me meen te herinneren was de overlast hoofdzakelijk te wijten aan Fransen en niet aan Belgen.
Maar als 5% van een stad of een gemeente stelt overlast te ondervinden van druggebruikers stemt dit toch tot nadenken, niet?