Discussie: Antwerpen ontploft
Los bericht bekijken
Oud 25 maart 2019, 22:49   #581
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Kijk ook naar het aantal alcoholgebruikers, de legale harddrug, en bijbehorende verslaafden, in Belgie.
Zou me toch sterk verwonderen moest dit hoger liggen, indien alcohol een illegale drug was.
Dat kan je moeilijk vergelijken omdat alcohol nu legaal is en dus illegaal zou worden.
Cannabis is nu illegaal en zou dan legaal worden.
Net omgekeerd dus. En dus moeilijk te vergelijken denk ik.

Citaat:
En nogmaals. Het is niet omdat een drug eensklaps een legaal statuut krijgt, dat iedereen plotsklaps eraan verslaafd gaat zijn. Daar zal wel een generatie overgaan. Maw statistieken zullen hier pas relevant zijn, indien ze over twintig jaar, en liefst zelfs nog meer, gaan.
Misschien wel maar ik denk dat als je na 20 jaar gaat kijken er veel meer invloeden zullen spelen dan alleen de legalisatie die je 20 jaar geleden hebt doorgevoerd.
Als je 20 jaar later laat ons zeggen 20% meer gebruikers hebt lijkt het mij een beetje kort om die dan nog allemaal toe te schrijven aan de legalisatie van 20 jaar geleden.

Wat we wel kunnen doen is kijken naar de landen die het wel gedaan hebben.
In Portugal zijn alle drugs gedecriminaliseerd sinds 2000 (bijna 20 jaar geleden dus). En daar is het aantal gebruikers niet toegenomen. Integendeel zelfs. Toen de maatregel stond Portugal steevast aan de leiding binnen Europa als het over drugs ging en dat is sindsdien jaar na jaar afgenomen.
Je kan ook hier twijfelen of dat aan de legalisatie ligt of er nog andere dingen spelen maar het is wel opvallend dat na decennia ellende de situatie is beginnen beteren na de legalisatie...