Het is wel zo dat de Britten, na de stemming vandaag die hoogstwaarschijnlijk negatief is, de bal terug naar de Europese raad spelen, de 10de april of zo.
Immers, het is bijna zeker dat May daar gaat smeken voor een heel lang uitstel. En dat is de situatie die men in de EU wilde vermijden. Men wilde dat de knoop doorgehakt werd. Maar gaat men genoeg kloten aan zijn lijf hebben om ze wandelen te sturen, en DUS "eindbeslisser" te zijn van een no-deal ?
Het wordt een Orwelliaanse Europese Raad binnen 2 weken. Deze keer is de moeilijke beslissing aan deze kant van de lijn. Wat gaat men doen ?
- op zich nemen dat we de Britten zonder deal twee dagen later buitenshotten ? (wat iedereen eigenlijk wil, maar wie gaat dat durven zeggen ?)
- met die lastigaards nog voort doen, hen verkiezingen laten organizeren, Farage en zijn bende nog weer bezig zien, de Britten vanalles laten saboteren ?
Ik vrees dat men voor het laatste zal gaan, en dat we nog een jaar gepalaver gaan hebben, omdat ze op de Europese raad de kloten niet gaan hebben om ze buiten te sjotten. Ik kan mij vergissen. Maar het voelt zo aan. Vooral dat Mutti Angela volop op die lijn zit.
Nog een gans jaar onzekerheid, gezever, en vooral: sabotage van de EU door de Britten.
De truuk van het laatste akkoord leek perfect, omdat men de Britten hun verantwoordelijkheid liet nemen, maar er was een klein risico dat het terugsloeg. En de Britten gaan die kans met twee handen grijpen. Macron had niet moeten toegeven aan Angela. Hij moet op zijn nagels bijten dat hij die twee weken heeft toegestaan - denkende dat de Britten niet in staat waren om iets te doen en zo Angela toch toe te laten "vriendelijk" te zijn.
Laatst gewijzigd door patrickve : 29 maart 2019 om 10:47.
|