Los bericht bekijken
Oud 29 april 2019, 19:30   #269
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dan hebt u me toch niet goed begrepen. Ik laveer nergens tussendoor. Hoe komt u daarbij. Ik haalde gewoon het verhaal van Mattheus en Handelingen aan. Welnu, indien we dit verhaal voor waar aannemen (= hypothese) dan kan het niet anders dan dat de eerste christenen in Jeruzalem Aramees spraken onder mekaar en als er door deze eerste volgelingen na de dood van Jezus iets zou zijn opgeschreven over Jezus (hetgeen meer dan waarschijnlijk is) , dan is het de evidentie zelf dat dit in het Aramees was. Niet in het Grieks. Dat is alles wat ik wilde zeggen.

Natuurlijk beschrijf ik Jezus als een vrome Jood. Die geen iota aan de thora wilde veranderen. En bijgevolg lijkt het me weinig waarschijnlijk dat hij zich richtte tot de heidense Grieken. Jezus was een diepgelovige joodse eschatoloog die het einde der tijden verwachtte, daar ook voor waarschuwde, die predikte voor de Joden en zijn precepten zijn dus bedoeld voor het Joods volk. Niet (ook) voor de Grieken zoals Josephus in feite stelt.

Hét probleem met de evangelies is dat ze zich meer dan eens tegenpreken. Zelfs eenzelfde evangelie speekt zich wat later tegen of zegt andere dingen dan die het te voren had geponeerd. Het zou kunnen dat er regelmatig dingen bijgevoegd werden (soms door kopiisten ?) zodanig dat morele rechtlijnigheid soms ver te zoeken is.
Daar zit wat in. Aan de andere kant moet u bedenken dat joden er verschillende opvattingen op na hielden en wat voor de een een heiden was was voor de ander een jood. Dus wat Josephus precies dacht weten we niet. Ik doel er op dat er Griekssprekende joden waren. In Jeruzalem hadden die hun eigen synagoge, waar Stefanus toe behoorde, maar elders vormden ze 1 gemeenschap. Dat maak ik althans op uit Handelingen 14. Jezus of zijn archetype zal niet tot de Grieken gesproken hebben, maar als zij zich mengden onder de scharen kon hij ze moeilijk herkennen en wegsturen. In elk geval veronderstel ik dat Griekse joden voldoende Aramees spraken om hem te kunnen verstaan. Josephus schreef veel later en refereerde mogelijk aan de eerste gemeente, die zelfs al 50 dagen na Jezus' dood in talen ging spreken om indruk te maken op "de natiën".

1In Ikonium gingen zij eveneens de synagoge der Joden binnen en spraken zo, dat een groot aantal Joden zowel als Grieken het geloof aannamen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden