Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door  fox

Dat is het nu net. Welke zichzelf respecterende man of vrouw gaat op zijn of  haar 18 jaar naar de universiteit met het gedacht: "later ga ik kinderverkrachters proberen uit de cel te houden, want dat lijkt me nu eens echt een droomjob". Ik denk dat je niemand zal vinden die zo een uitspraak zal doen. 

Het moet dus ergens onderweg zijn dat je als rechtenstudent uw moreel compas en elke vorm van ethiek verliest. Op welk punt ga je van: "ik wil advokaat/rechter worden omwille van mijn grote rechtvaardigheidsgevoel", naar: "fuck it, alleen het geld interesseert mij en ik speel desnoods de aandachtshoer om clienten binnen te halen. Daarna vergoelijk ik het wel door te stellen dat iedereen recht op een verdediging heeft". 

We leven in een rechtsstaat is dan telkens de dooddoener. Alsof de rechtsstaat het hoogste goed is. Voor mij is een rechtvaardige staat veel belangrijker en onze rechtsstaat is dat al lang niet meer. 

| 

U vindt dus dat niet iedereen recht op verdediging heeft?
Waarom dan nog een rechtbank gebruiken? Laat politie de dader oppakken en meteen voor willekeurige tijd in de gevangenis steken?