Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Juist, ja, de deep state.
Nee, die "maatschappij" is het spel-theoretische resultaat van de strategieen van de deelnemers. Die strategieen van deelnemers kunnen inderdaad gedreven zijn door die hun instinctieve drives, in plaats van hun rationaliteit, omdat de mens ergens een mengeling is tussen nog een instinctief dier, en een rationele agent. En ja, tot die instinctieve drives behoort empathie.
Dat onderlijnde ik ook: men gaat het "pact" uitbreiden tot die anderen die dat zelf niet kunnen afdwingen door "vuurkracht", maar waar men wel empathie voor heeft, zoals zijn kinderen en een paar naasten.
|
Maar dit pact kan niet bilateraal afgesproken worden. Er zijn teveel spelers, het is te complex en men moet rekening houden met vrijbuiters waar men geen pact mee kan afspreken. Er moet dus een ander systeem gehanteerd worden en dit vindt men in onze huidige democratie.
Citaat:
Dat is wel heel eigenaardig he. Kan het jou ECHT wat schelen als je een wildvreemde vrouw een wildvreemde baby ziet afmaken ? Mij kan dat echt geen ballen schelen. Maar dan ook geen zier. Dat is helemaal anders als het gaat om iemand die ik ken, natuurlijk. Maar ik ken persoonlijk maar weinig pasgeboren babies. Dus kan het mij echt geen ballen schelen wat er met pasgeboren babies gebeurt waar ik verder niks mee te maken heb. Ik kan mij moeilijk indenken dat andere mensen daar wel empathische gevoelens voor hebben die niet voortvloeien uit theoretische veralgemeningen en projecties en zo, he.
Nee, volgens mij is dat "bij veralgemening" dat men dat doet. Je kan onmogelijk "gevoelens" hebben voor wezens die je niet persoonlijk kent he.
|
Van dit laatste zou ik zo zeker niet zijn. Hoe komt men anders zo snel aan bijna 2miljoen euro om een jong kind van nog geen 2 jaar te redden?
Via de hedendaagse communicatie is men snel op de hoogte van wat er elders in de wereld gebeurt.
Maar dit is niet het enige. Naast die vrouw heel ver weg zijn mss wel mensen die er betrokken bij zijn. En naast die mensen zijn opnieuw mensen enz... Dit is een weefsel dat tot bij iedereen reikt.