Discussie: De EV-concurrentie
Los bericht bekijken
Oud 30 maart 2020, 20:04   #2961
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.217
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Kzou zeggen, probeer jij dan maar eentje te bouwen in die design envelope en met de eisen die een Model Y er aan stelt.

Niet evident.
Echt ? Even 5 minuten rekenen,

Een dergelijke warmtepomp werkt op R-134a (in de VS, in de EU is dat R-1234yf, beter voor het klimaat maar wel brandbaar spul in tegenstelling tot R-134a).

Hoeveel moet je kunnen koelen feitelijk, misschien continu maximaal 20 kW aan warmte (pieken worden gebufferd in water/ethyleenglycol) ? Met R-134a/R-1234yf en een verdamper op ~1 bar zal de specifieke verdampingsenthalpie zo'n 120 kJ/kg bedragen (dampkwaliteit na expansie ~ 0,5 voor inlaat verdamper). Dus die compressor moet 0,16 kg of 30 L/s rondpompen.

Dit is nu niet echt onmogelijk om te overkomen met een axiale zuigercompressor of scrollcompressor. Ter vergelijking, dat is het dubbele tot driedubbele van wat een standaard AC-compressor in een auto verwerkt (slagvolume 100 a 150 cc, max. 5000 rpm).
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden