Discussie: Grootneerlandisme
Los bericht bekijken
Oud 5 juni 2020, 18:05   #943
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Echt? Ik dacht dat u toch al meermaals had gesteld dat Nederland onder de Grote Rivieren dezelfde cultuur had als België, maar dat het ten noorden van die rivieren heel anders werd.

Bent u nu van opvatting veranderd?
Ik heb gesteld dat hetgeen nu Nederland is, lange tijd bestuurd werd door de staten boven de rivieren. In het bijzonder door Holland. Vanuit Den Haag. De macht lag in het Noorden (nu nog??). En dat de calvinistische moraal hoogtij vierde. Dat heb ik gesteld. Hetgeen natuurlijk ook een invloed had op de levenswijze aldaar.

Nu, Zeeland en Holland waren historisch nauw verbonden met mekaar. De calvinistische mentaliteit vierde hoogtij.

Ik heb het al eens vermeld en ik wil het nog eens herhalen. De Belgische topdiplomaat Frans van Daele woonde tot zijn twaalfde, tot 1959, in Zeeuws-Vlaanderen. Zelfs toen nog, zo schreef hij in zijn boek, werden de katholieken er gediscrimineerd. Zeeuws Vlaanderen is nochtans het uiterste zuidelijke gedeelte van Zeeland.

Vandaar het verschil . Calvijn zwaaide daar de scepter, maar de streek had een sterk katholiek karakter. En ... bleef carnaval vieren om nu maar wat te zeggen. Nu nog.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 juni 2020 om 18:14.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden