![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: De toekomst van Vlaanderen: | |||
Een onafhankelijk Vlaanderen |
![]() ![]() ![]() |
12 | 25,00% |
Een hereniging met Nederland |
![]() ![]() ![]() |
24 | 50,00% |
Voortzetting België |
![]() ![]() ![]() |
12 | 25,00% |
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#941 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#942 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 5 juni 2020 om 18:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#943 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu, Zeeland en Holland waren historisch nauw verbonden met mekaar. De calvinistische mentaliteit vierde hoogtij. Ik heb het al eens vermeld en ik wil het nog eens herhalen. De Belgische topdiplomaat Frans van Daele woonde tot zijn twaalfde, tot 1959, in Zeeuws-Vlaanderen. Zelfs toen nog, zo schreef hij in zijn boek, werden de katholieken er gediscrimineerd. Zeeuws Vlaanderen is nochtans het uiterste zuidelijke gedeelte van Zeeland. Vandaar het verschil . Calvijn zwaaide daar de scepter, maar de streek had een sterk katholiek karakter. En ... bleef carnaval vieren om nu maar wat te zeggen. Nu nog. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 juni 2020 om 18:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#944 |
Banneling
|
![]() Dat is nu eens de bourgondische levensstijl mijn waarde. Het feit dat u dit niet begrijpt illustreert in feite een beetje de 2 verschillende leefwerelden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#945 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#946 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik heb de Zeeuwse mosselen en oesters hier op het forum al meermaals de revue zien passeren.... maakt u zich over de Zeeuwse Bourgondiërs maar geen zorgen ; )
|
![]() |
![]() |
![]() |
#947 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe wel? Brabant werd ook bestuurd door de calvinisten en door het Noorden? Maar toch bleven ze carnaval vieren. Nu nog (corona). De Republiek was een calvinistische republiek. En de rest (Joden, Katholieken, etc,) werden er gedoogd.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 juni 2020 om 18:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#948 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Zelfs ten tijde van de republiek was er al sprake van godsdienstvrijheid ; )
|
![]() |
![]() |
![]() |
#949 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#950 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Schijnbaar bent u dus van mening veranderd. Geldt dat trouwens ook voor die "andere" Limburgers (of waren dat geen "Ollanders"?) aan de andere kant van de Maas? Ik blijf me toch echt de vraag stellen naar die calvinistische moraal waarnaar u altijd weer verwijst, maar waarover we inhoudelijk nog steeds in het duister tasten... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#951 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#952 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hij beseft het niet, maar hij voert een voortdurende dans op. Naargelang de draad en de daar dan gevoerde discussie. De ene keer benadrukt hij dat Limburgers aan beide zijden van de Maas gelijkend zijn; de andere keer worden ze toch weer voorgesteld als "Ollanders". Hetzelfde nu met de Zeeuws-Vlamingen en Zeeuwen. De ene keer wordt Zeeuws-Vlaanderen geschilderd als Belgiëgelijkend; nu alsof er een enorm verschil gaapt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#953 |
Banneling
|
![]() Die zijn niet slecht maar variatie is ook belangrijk. Niet dat ik me zorgen maak trouwens. Niets dat een goed glas karnemelk niet kan oplossen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#954 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ik sommigen hier mag geloven, eet niemand van de Zeeuwen mosselen of oesters, maar wordt alles verscheept naar de Bourgondische zuiderburen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#955 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch veel beter dan in de Spaanse Nederlanden waar niets en niemand anders dan de katholieke Kerk werd gedoogd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#956 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Maar er was ook een behoorlijk contrast tussen de republiek en de zuidelijke Nederlanden, waar van enige tolerantie op dit gebied zeker géén sprake was. Sterker nog: de door Willem I ingevoerde godsdienstvrijheid was één van de hoofdredenen voor de scheiding in 1830. De Franstalige bovenlaag wilde helemaal niets van het protestantisme weten (zoals ze ook niets van het Nederlands moesten weten).... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#957 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#958 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#959 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#960 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Weinig fraaie wetenswaardigheden over de Republiek. Stelselmatig onder de mat geveegd in de Hollandse schoolboekjes van nog niet zolang geleden. En misschien zelfs nog altijd in die van nu. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 juni 2020 om 20:04. |
|
![]() |
![]() |