Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: De toekomst van Vlaanderen:
Een onafhankelijk Vlaanderen 12 25,00%
Een hereniging met Nederland 24 50,00%
Voortzetting België 12 25,00%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2020, 17:49   #941
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Echt? Ik dacht dat u toch al meermaals had gesteld dat Nederland onder de Grote Rivieren dezelfde cultuur had als België, maar dat het ten noorden van die rivieren heel anders werd.

Bent u nu van opvatting veranderd?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 18:05   #942
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Er zijn maar weinig echt goede restaurants in Maastricht. En als ze er zijn, zijn ze peperduur of is het een goede (dure) Italiaan of Chinees. Er zijn zeker kleine eethuisjes waar men kan gaan eten maar erg lekker is het er niet meestal. Uitzonderingen niet te na gelaten. Ook het Nederlands bier dat ze schenken trekt op niet veel. Om dan nog maar te zwijgen over de dikwijls piepkleine bierglazen.

En inderdaad men ziet veel Belgen in Maastricht. Maastricht is een aangename historische stad die Belgen (zeker ook Frans sprekenden vooral als het markt is, want dan hoort men er veel Frans praten; Luik ligt dan ook niet veraf) steeds weer kan boeien. En dit al generaties lang. In ieder geval, om goed te gaan eten tegen een vrij schappelijk prijsje zal ik toch niet naar Maastricht gaan ook al vind ik het een zeer fijne en gezellige stad.
En niet vergeten dat ze daar het allereerste geraamte van een dinosaurus hebben opgegraven. Een mosasaurus (of maashagedis) meer bepaald.

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 5 juni 2020 om 18:05.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 18:05   #943
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Echt? Ik dacht dat u toch al meermaals had gesteld dat Nederland onder de Grote Rivieren dezelfde cultuur had als België, maar dat het ten noorden van die rivieren heel anders werd.

Bent u nu van opvatting veranderd?
Ik heb gesteld dat hetgeen nu Nederland is, lange tijd bestuurd werd door de staten boven de rivieren. In het bijzonder door Holland. Vanuit Den Haag. De macht lag in het Noorden (nu nog??). En dat de calvinistische moraal hoogtij vierde. Dat heb ik gesteld. Hetgeen natuurlijk ook een invloed had op de levenswijze aldaar.

Nu, Zeeland en Holland waren historisch nauw verbonden met mekaar. De calvinistische mentaliteit vierde hoogtij.

Ik heb het al eens vermeld en ik wil het nog eens herhalen. De Belgische topdiplomaat Frans van Daele woonde tot zijn twaalfde, tot 1959, in Zeeuws-Vlaanderen. Zelfs toen nog, zo schreef hij in zijn boek, werden de katholieken er gediscrimineerd. Zeeuws Vlaanderen is nochtans het uiterste zuidelijke gedeelte van Zeeland.

Vandaar het verschil . Calvijn zwaaide daar de scepter, maar de streek had een sterk katholiek karakter. En ... bleef carnaval vieren om nu maar wat te zeggen. Nu nog.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 juni 2020 om 18:14.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 18:07   #944
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Wel grappig om te zien hoe een discussie over grootneerlandisme ontaardt in een gekissebis over eten ; )
Dat is nu eens de bourgondische levensstijl mijn waarde. Het feit dat u dit niet begrijpt illustreert in feite een beetje de 2 verschillende leefwerelden.
Oud 5 juni 2020, 18:11   #945
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs toen nog, zo schreef hij in zijn boek, werden de katholieken er gediscrimineerd. Zeeuws Vlaanderen is nochtans het uiterste zuidelijke gedeelte van Zeeland.

Vandaar het verschil . Calvijn zwaaide daar de scepter, maar de streek had een sterk katholiek karakter. En ... bleef carnaval vieren. Nu nog.
Spreek je jezelf nu niet een beetje tegen?
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 18:17   #946
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Dat is nu eens de bourgondische levensstijl mijn waarde. Het feit dat u dit niet begrijpt illustreert in feite een beetje de 2 verschillende leefwerelden.
Ik heb de Zeeuwse mosselen en oesters hier op het forum al meermaals de revue zien passeren.... maakt u zich over de Zeeuwse Bourgondiërs maar geen zorgen ; )
Oud 5 juni 2020, 18:17   #947
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe wel? Brabant werd ook bestuurd door de calvinisten en door het Noorden? Maar toch bleven ze carnaval vieren. Nu nog (corona). De Republiek was een calvinistische republiek. En de rest (Joden, Katholieken, etc,) werden er gedoogd.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 juni 2020 om 18:23.
Oud 5 juni 2020, 18:31   #948
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Hoe wel? Brabant werd ook bestuurd door de calvinisten en door het Noorden? Maar toch bleven ze carnaval vieren. Nu nog (corona). De Republiek was een calvinistische republiek. En de rest (Joden, Katholieken, etc,) werden er gedoogd.
Zelfs ten tijde van de republiek was er al sprake van godsdienstvrijheid ; )
Oud 5 juni 2020, 18:42   #949
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs ten tijde van de republiek was er al sprake van godsdienstvrijheid ; )
Ik denk dat bvb. de vele Joodse bannelingen die uit Spanje en Portugal werden verdreven maar wat blij waren dat ze in de calvinistische Republiek een toevlucht vonden. Dat ze zogezegd “gediscrimineerd” werden was peanuts in vergelijking met wat hen te wachten stond indien ze verder bleven leven in de religieus “verdraagzame” samenleving die hen buitenstampte.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 19:04   #950
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb gesteld dat hetgeen nu Nederland is, lange tijd bestuurd werd door de staten boven de rivieren. In het bijzonder door Holland. Vanuit Den Haag. De macht lag in het Noorden (nu nog??). En dat de calvinistische moraal hoogtij vierde. Dat heb ik gesteld. Hetgeen natuurlijk ook een invloed had op de levenswijze aldaar.

Nu, Zeeland en Holland waren historisch nauw verbonden met mekaar. De calvinistische mentaliteit vierde hoogtij.

Ik heb het al eens vermeld en ik wil het nog eens herhalen. De Belgische topdiplomaat Frans van Daele woonde tot zijn twaalfde, tot 1959, in Zeeuws-Vlaanderen. Zelfs toen nog, zo schreef hij in zijn boek, werden de katholieken er gediscrimineerd. Zeeuws Vlaanderen is nochtans het uiterste zuidelijke gedeelte van Zeeland.

Vandaar het verschil . Calvijn zwaaide daar de scepter, maar de streek had een sterk katholiek karakter. En ... bleef carnaval vieren om nu maar wat te zeggen. Nu nog.
Aha. Dus de cultuur boven en onder de Grote Rivieren is blijkbaar toch gelijkend. En de staatsgrens vormt dan toch de cultuurgrens.

Schijnbaar bent u dus van mening veranderd.

Geldt dat trouwens ook voor die "andere" Limburgers (of waren dat geen "Ollanders"?) aan de andere kant van de Maas?

Ik blijf me toch echt de vraag stellen naar die calvinistische moraal waarnaar u altijd weer verwijst, maar waarover we inhoudelijk nog steeds in het duister tasten...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2020, 19:05   #951
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht

Citaat:
Ik ben altijd in hoge mate geïntrigeerd door dergelijke commentaren en dan vraag ik mij af in welk doorsnee Vlaams huisgezin de dagelijkse maaltijden getuigen van die "meer gesofistikeerde Bourgondische en Latijnse invloed" te bespeuren is. Hoe gesoftikeerd is stamppot met worst? Of bonen met een flinke kotelet? Of 's zondags friet met biefstuk?
Oud 5 juni 2020, 19:08   #952
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hij beseft het niet, maar hij voert een voortdurende dans op. Naargelang de draad en de daar dan gevoerde discussie. De ene keer benadrukt hij dat Limburgers aan beide zijden van de Maas gelijkend zijn; de andere keer worden ze toch weer voorgesteld als "Ollanders". Hetzelfde nu met de Zeeuws-Vlamingen en Zeeuwen. De ene keer wordt Zeeuws-Vlaanderen geschilderd als Belgiëgelijkend; nu alsof er een enorm verschil gaapt.
Oud 5 juni 2020, 19:08   #953
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb de Zeeuwse mosselen en oesters hier op het forum al meermaals de revue zien passeren.... maakt u zich over de Zeeuwse Bourgondiërs maar geen zorgen ; )
Die zijn niet slecht maar variatie is ook belangrijk. Niet dat ik me zorgen maak trouwens. Niets dat een goed glas karnemelk niet kan oplossen.
Oud 5 juni 2020, 19:09   #954
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik sommigen hier mag geloven, eet niemand van de Zeeuwen mosselen of oesters, maar wordt alles verscheept naar de Bourgondische zuiderburen.
Oud 5 juni 2020, 19:10   #955
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch veel beter dan in de Spaanse Nederlanden waar niets en niemand anders dan de katholieke Kerk werd gedoogd.
Oud 5 juni 2020, 19:12   #956
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik denk dat bvb. de vele Joodse bannelingen die uit Spanje en Portugal werden verdreven maar wat blij waren dat ze in de calvinistische Republiek een toevlucht vonden. Dat ze zogezegd “gediscrimineerd” werden was peanuts in vergelijking met wat hen te wachten stond indien ze verder bleven leven in de religieus “verdraagzame” samenleving die hen buitenstampte.
Zeker.
Maar er was ook een behoorlijk contrast tussen de republiek en de zuidelijke Nederlanden, waar van enige tolerantie op dit gebied zeker géén sprake was.
Sterker nog: de door Willem I ingevoerde godsdienstvrijheid was één van de hoofdredenen voor de scheiding in 1830.
De Franstalige bovenlaag wilde helemaal niets van het protestantisme weten (zoals ze ook niets van het Nederlands moesten weten)....
Oud 5 juni 2020, 19:13   #957
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeker.
Maar er was ook een behoorlijk contrast tussen de republiek en de zuidelijke Nederlanden, waar van enige tolerantie op dit gebied zeker géén sprake was.
Sterker nog: de door Willem I ingevoerde godsdienstvrijheid was één van de hoofdredenen voor de scheiding in 1830.
De Franstalige bovenlaag wilde helemaal niets van het protestantisme weten (zoals ze ook niets van het Nederlands moesten weten)....
Toch wel even vermelden dat de Hervormde Staatskerk ook bij Willem I heeft geprotesteerd toen hij godsdienstvrijheid afkondigde.
Oud 5 juni 2020, 19:16   #958
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Als ik sommigen hier mag geloven, eet niemand van de Zeeuwen mosselen of oesters, maar wordt alles verscheept naar de Bourgondische zuiderburen.
Het scheelt niet veel inderdaad ; )
Oud 5 juni 2020, 19:19   #959
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Toch wel even vermelden dat de Hervormde Staatskerk ook bij Willem I heeft geprotesteerd toen hij godsdienstvrijheid afkondigde.
Zeker waar. Maar hij hield zijn poot stijf....
Oud 5 juni 2020, 19:57   #960
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch veel beter dan in de Spaanse Nederlanden waar niets en niemand anders dan de katholieke Kerk werd gedoogd.
Grote onverdraagzaamheid in de Republiek! Zeker weten. Bekrompen intolerantie tegenover andersdenkenden, verbanningen van katholieken, boetes opgelegd aan katholieken, vele kerken werden gesloten van de katholieken, verbeurd verklaring van katholieke goederen, rasechte vervolging van katholieke priesters, schuilkerken, grenskerken, georganiseerd vandalisme van katholieke kerkhoven, grote broodroof van katholieken, mondddood maken van de katholieken, het economische fnuiken van de katholieke staatslanden, en ga zo maar door.

Weinig fraaie wetenswaardigheden over de Republiek. Stelselmatig onder de mat geveegd in de Hollandse schoolboekjes van nog niet zolang geleden. En misschien zelfs nog altijd in die van nu.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 juni 2020 om 20:04.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be