Los bericht bekijken
Oud 24 september 2020, 08:14   #243
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik weet het niet. Oftewel hebben ze daar GIGANTISCH gelogen, en hebben ze dus eigenlijk al groepsimmuniteit. Immers, ik denk dat je deze ziekte niet echt opmerkt als je daar niet veel over zegt. Hebben ze hun eerste piek al in november-december vorig jaar gehad, en is dat pas einde december zichtbaar geworden ? En was, wat openbaar wat gezien werd, hun "tweede golf" ?

Oftewel zijn ze er inderdaad in geslaagd om het te containen. Als je inderdaad de laatste zieke kan elimineren, en dan de grenzen hermetisch afsluiten voor nieuwe gevallen, dan ben je thuis, tenminste zolang je dat "afsluiten" kan volhouden.

Zuid-Korea is een ander zulk mysterie. Als je inderdaad een actieve en goed werkende, en sociaal aanvaarde "trace and contain" methode hebt, kan je inderdaad, zolang je het volhoudt, R < 1 krijgen. Maar je moet dat actief blijven volhouden tot sint-juttemis. Ik weet niet hoe ze het ginder doen, zonder dat er een fout gemaakt wordt, en dat het toch gaat divergeren.

Hebben ze ginder misschien overal heel goeie ventilatie systemen ? Is de sociale verhouding daar gewoon anders, die maakt dat veel meer mensen ginder voor zichzelf beslist hebben om goed op te letten, en er dus geen dwang bij komt kijken ?

Het is heel merkwaardig dat het ginder niet propageert.

Maar wij hebben ook enkele zulke landen bij ons. Noorwegen bijvoorbeeld. Ik weet niet hoe ze het doen.

DAT zijn de paar landen die inderdaad van een vaccin zullen kunnen profiteren als het er komt. Mocht er geen vaccin in de pijp zitten, dan zou ik zeggen dat, in de mate ze dure inspanningen doen, die toch tevergeefs zijn, want vroeg of laat gaan ze ook naar groepsimmuniteit.

Maar het is gewoon mogelijk dat zij nu een permanent andere levenswijze hebben, die maakt dat de ziekte ginder niet-epidemisch is.

Mijn eeuwig punt is niet dat er geen gedragswijzigingen zijn die kunnen helpen, maar wel dat TIJDELIJKE maatregelen en gedragswijzigingen niet kunnen helpen: van zodra je terugkeert naar de "normale" manier van doen, ga je ook terug naar de normale groepsimmuniteit.

Hebben ze ginder dus een *permanente* gedragswijziging die zodanig is dat R < 1 is (de ziekte is daar niet epidemisch, groepsimmuniteit is 0) ?

Dat Sars-Cov-2 verdwenen lijkt in Oost-Azië kan verschillende oorzaken hebben.
In de eerste plaats is de Westerse media al een pak minder aanwezig en actief.
Maar Oost-Azië heeft deze eeuw al verschillende Covid-vira uitbraken gehad met Sars-Cov-1 (Sars, zoals de media schrijft) als starter in 2002.
Daarnaast zijn dat totaal andere samenlevingen dan het westen.
Samenlevingen waarbij de mensen veel vaker veel dichter op elkaar zitten.
En zij hadden vanaf het begin een andere manier van testen.
Zij hebben ook een andere bevolkingssamenstelling en als het klopt wat de wetenschap reeds in april verkondigde, dat de aanwezigheid van sommige genen bepalende is voor de vatbaarheid, is dat een belangrijk factor.

En als je binnen de westerse landen kijkt, zijn het de noordelijke gebieden die geen Tweede piek lijken te kennen.
Canada zou slechts +/- 9 235 coronadoden hebben, terwijl hun buren er meer dan 200 000 zou hebben.
En er wereldwijd slechts +/-976 000 coronadoden zouden zijn waarvan meer dan 500 000 op het Noordelijk en zuidelijk Amerikaanse continent.
Meer dan 1/2 van de coronadoden vielen in Latijns Amerika en de VS, terwijl zij maar 1/7 van de wereldbevolking uitmaken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden