Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 september 2020, 05:13   #241
Walvader
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

Het probleem is dat de "maatregelen" een onuitgesproken doel proberen na te streven, dat niet haalbaar is. Het onuitgesproken doel is "proberen veel minder besmettingen te bereiken dan groepsimmuniteit". Dat is iets dat niet haalbaar is. Elke epidemie woekert tot aan groepsimmuniteit.
Ik ben het met je eens, maar wat dan met China. Zij "lijken" via lockdowns en harde maatregelen dat virus verdreven te hebben. Wat denk jij daarover ?
Walvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2020, 05:22   #242
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walvader Bekijk bericht
Ik ben het met je eens, maar wat dan met China. Zij "lijken" via lockdowns en harde maatregelen dat virus verdreven te hebben. Wat denk jij daarover ?
Ik weet het niet. Oftewel hebben ze daar GIGANTISCH gelogen, en hebben ze dus eigenlijk al groepsimmuniteit. Immers, ik denk dat je deze ziekte niet echt opmerkt als je daar niet veel over zegt. Hebben ze hun eerste piek al in november-december vorig jaar gehad, en is dat pas einde december zichtbaar geworden ? En was, wat openbaar wat gezien werd, hun "tweede golf" ?

Oftewel zijn ze er inderdaad in geslaagd om het te containen. Als je inderdaad de laatste zieke kan elimineren, en dan de grenzen hermetisch afsluiten voor nieuwe gevallen, dan ben je thuis, tenminste zolang je dat "afsluiten" kan volhouden.

Zuid-Korea is een ander zulk mysterie. Als je inderdaad een actieve en goed werkende, en sociaal aanvaarde "trace and contain" methode hebt, kan je inderdaad, zolang je het volhoudt, R < 1 krijgen. Maar je moet dat actief blijven volhouden tot sint-juttemis. Ik weet niet hoe ze het ginder doen, zonder dat er een fout gemaakt wordt, en dat het toch gaat divergeren.

Hebben ze ginder misschien overal heel goeie ventilatie systemen ? Is de sociale verhouding daar gewoon anders, die maakt dat veel meer mensen ginder voor zichzelf beslist hebben om goed op te letten, en er dus geen dwang bij komt kijken ?

Het is heel merkwaardig dat het ginder niet propageert.

Maar wij hebben ook enkele zulke landen bij ons. Noorwegen bijvoorbeeld. Ik weet niet hoe ze het doen.

DAT zijn de paar landen die inderdaad van een vaccin zullen kunnen profiteren als het er komt. Mocht er geen vaccin in de pijp zitten, dan zou ik zeggen dat, in de mate ze dure inspanningen doen, die toch tevergeefs zijn, want vroeg of laat gaan ze ook naar groepsimmuniteit.

Maar het is gewoon mogelijk dat zij nu een permanent andere levenswijze hebben, die maakt dat de ziekte ginder niet-epidemisch is.

Mijn eeuwig punt is niet dat er geen gedragswijzigingen zijn die kunnen helpen, maar wel dat TIJDELIJKE maatregelen en gedragswijzigingen niet kunnen helpen: van zodra je terugkeert naar de "normale" manier van doen, ga je ook terug naar de normale groepsimmuniteit.

Hebben ze ginder dus een *permanente* gedragswijziging die zodanig is dat R < 1 is (de ziekte is daar niet epidemisch, groepsimmuniteit is 0) ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 24 september 2020 om 05:27.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2020, 08:14   #243
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet het niet. Oftewel hebben ze daar GIGANTISCH gelogen, en hebben ze dus eigenlijk al groepsimmuniteit. Immers, ik denk dat je deze ziekte niet echt opmerkt als je daar niet veel over zegt. Hebben ze hun eerste piek al in november-december vorig jaar gehad, en is dat pas einde december zichtbaar geworden ? En was, wat openbaar wat gezien werd, hun "tweede golf" ?

Oftewel zijn ze er inderdaad in geslaagd om het te containen. Als je inderdaad de laatste zieke kan elimineren, en dan de grenzen hermetisch afsluiten voor nieuwe gevallen, dan ben je thuis, tenminste zolang je dat "afsluiten" kan volhouden.

Zuid-Korea is een ander zulk mysterie. Als je inderdaad een actieve en goed werkende, en sociaal aanvaarde "trace and contain" methode hebt, kan je inderdaad, zolang je het volhoudt, R < 1 krijgen. Maar je moet dat actief blijven volhouden tot sint-juttemis. Ik weet niet hoe ze het ginder doen, zonder dat er een fout gemaakt wordt, en dat het toch gaat divergeren.

Hebben ze ginder misschien overal heel goeie ventilatie systemen ? Is de sociale verhouding daar gewoon anders, die maakt dat veel meer mensen ginder voor zichzelf beslist hebben om goed op te letten, en er dus geen dwang bij komt kijken ?

Het is heel merkwaardig dat het ginder niet propageert.

Maar wij hebben ook enkele zulke landen bij ons. Noorwegen bijvoorbeeld. Ik weet niet hoe ze het doen.

DAT zijn de paar landen die inderdaad van een vaccin zullen kunnen profiteren als het er komt. Mocht er geen vaccin in de pijp zitten, dan zou ik zeggen dat, in de mate ze dure inspanningen doen, die toch tevergeefs zijn, want vroeg of laat gaan ze ook naar groepsimmuniteit.

Maar het is gewoon mogelijk dat zij nu een permanent andere levenswijze hebben, die maakt dat de ziekte ginder niet-epidemisch is.

Mijn eeuwig punt is niet dat er geen gedragswijzigingen zijn die kunnen helpen, maar wel dat TIJDELIJKE maatregelen en gedragswijzigingen niet kunnen helpen: van zodra je terugkeert naar de "normale" manier van doen, ga je ook terug naar de normale groepsimmuniteit.

Hebben ze ginder dus een *permanente* gedragswijziging die zodanig is dat R < 1 is (de ziekte is daar niet epidemisch, groepsimmuniteit is 0) ?

Dat Sars-Cov-2 verdwenen lijkt in Oost-Azië kan verschillende oorzaken hebben.
In de eerste plaats is de Westerse media al een pak minder aanwezig en actief.
Maar Oost-Azië heeft deze eeuw al verschillende Covid-vira uitbraken gehad met Sars-Cov-1 (Sars, zoals de media schrijft) als starter in 2002.
Daarnaast zijn dat totaal andere samenlevingen dan het westen.
Samenlevingen waarbij de mensen veel vaker veel dichter op elkaar zitten.
En zij hadden vanaf het begin een andere manier van testen.
Zij hebben ook een andere bevolkingssamenstelling en als het klopt wat de wetenschap reeds in april verkondigde, dat de aanwezigheid van sommige genen bepalende is voor de vatbaarheid, is dat een belangrijk factor.

En als je binnen de westerse landen kijkt, zijn het de noordelijke gebieden die geen Tweede piek lijken te kennen.
Canada zou slechts +/- 9 235 coronadoden hebben, terwijl hun buren er meer dan 200 000 zou hebben.
En er wereldwijd slechts +/-976 000 coronadoden zouden zijn waarvan meer dan 500 000 op het Noordelijk en zuidelijk Amerikaanse continent.
Meer dan 1/2 van de coronadoden vielen in Latijns Amerika en de VS, terwijl zij maar 1/7 van de wereldbevolking uitmaken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2020, 08:23   #244
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Maar Oost-Azië heeft deze eeuw al verschillende Covid-vira uitbraken gehad met Sars-Cov-1 (Sars, zoals de media schrijft) als starter in 2002.
Zij hebben ook een andere bevolkingssamenstelling en als het klopt wat de wetenschap reeds in april verkondigde, dat de aanwezigheid van sommige genen bepalende is voor de vatbaarheid, is dat een belangrijk factor.

En als je binnen de westerse landen kijkt, zijn het de noordelijke gebieden die geen Tweede piek lijken te kennen.
Canada zou slechts +/- 9 235 coronadoden hebben, terwijl hun buren er meer dan 200 000 zou hebben.
En er wereldwijd slechts +/-976 000 coronadoden zouden zijn waarvan meer dan 500 000 op het Noordelijk en zuidelijk Amerikaanse continent.
Meer dan 1/2 van de coronadoden vielen in Latijns Amerika en de VS, terwijl zij maar 1/7 van de wereldbevolking uitmaken.
Mogelijk is het aantal personen met immuniteit veel groter dan gedacht volgens een onderzoek in Japan, mogelijk is groepsimmuniteit daar al bereikt.

https://www.medrxiv.org/content/10.1...796v1.full.pdf
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2020, 11:05   #245
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Mogelijk is het aantal personen met immuniteit veel groter dan gedacht volgens een onderzoek in Japan, mogelijk is groepsimmuniteit daar al bereikt.

https://www.medrxiv.org/content/10.1...796v1.full.pdf
Dat is wel gloeps natuurlijk, want die bereikte groepsimmuniteit zit niet ver van de SIR groepsimmuniteit, of van die die vastgesteld werd in Bergamo...

Dan moeten wij nog 6 keer door maart-april...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2020, 11:24   #246
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat het simpeler is, die maatregelen hakken er zo hard in dat niemand met Covid zich durft te laten testen en gewoon thuis uitziekt of dood gaat. Covid raast daar op die manier ongemerkt door het land, grote feesten voor jongeren zorgen dan voor de groepsimmuniteit.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2020, 12:40   #247
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht

Alles is nu relatief en met een korreltje zout te nemen. Neem nu Cambodja .....ik ken Cambodja goed.
Er zou daar geen enkele besmetting zijn ?? Wel ik kan U verzekeren dat er in heel Cambodja nog geen 50 gediplomeerde artsen zijn en die werken dan nog allemaal in de hoofdstad. In de hoofdstad is geen enkel ziekenhuis die naam waardig. In het binnenland totaal niks inzake medische voorzieningen. Rijke Cambodjanen ( die zijn er) gaan wanneer ze het minste medische probleem hebben naar buurland Thailand waar wel uitstekende ziekenhuizen zijn.
Wel ik vraag me af hoeveel mensen er daar worden getest ?? In het binnenland sowieso 0,0 % .....Wie daar ziek wordt gaat gewoon dood ....de doodsoorzaak is daar nooit echt bekend.
Onlangs stierf die oude Rode Kmer leider.......in de pers stond dat hij was overleden aan longproblemen

Zelfde maar ander verhaal is Afghanistan......1 op de 3 Afghanen zou zijn besmet ?? Wie daar in dat onherbergzame Bin Laden Afghaanse binnenland dan al zou getest zijn is nog maar de vraag....Ach er doen zoveel verhalen de ronde dezer dagen

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/wer...na/ar-BB17BclJ

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 24 september 2020 om 12:44.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2020, 12:46   #248
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walvader Bekijk bericht
Wil me niet moeien maar ik denk daarover dat je over en van China niks maar dan ook niks mag of kan geloven. Is ook niet abnormaal gezien niemand daar zijn mond mag of durft open te doen. Wie dat wel doet verdwijnt voor altijd.
Oud 24 september 2020, 13:43   #249
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Ik denk dat het simpeler is, die maatregelen hakken er zo hard in dat niemand met Covid zich durft te laten testen en gewoon thuis uitziekt of dood gaat. Covid raast daar op die manier ongemerkt door het land, grote feesten voor jongeren zorgen dan voor de groepsimmuniteit.
Dat is hier ook zo. als kleine zelfstandige of ondernemer ga je je ook niet zomaar laten testen, want anders heb je een grote kans dat je je boel 2 weken of langer mag platleggen zonder compensatie. Dat is een verkoudheid niet waard.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2020, 14:00   #250
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Dat is hier ook zo. als kleine zelfstandige of ondernemer ga je je ook niet zomaar laten testen, want anders heb je een grote kans dat je je boel 2 weken of langer mag platleggen zonder compensatie. Dat is een verkoudheid niet waard.
Klopt.
En dan moet je nog met de economische gevolgen rekening houden.
Ga je daarna je klanten nog terug zien, want die kunnen een schik hebben gepakt om bij jou besmet te geraken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2020, 14:23   #251
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Hopelijk gaan ze hem nu toch wel eventjes opsluiten om hem wat therapie te laten geworden.
Ik vraag mij af wanneer de media geile ranzige nog werkt.
Gisterennamiddag zat hij in de VRT studio, savonds bij VTM en later op de avond terug bij de VRT in De Afspraak.

Laatst gewijzigd door daiwa : 24 september 2020 om 14:24.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2020, 16:30   #252
Walvader
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Gisterennamiddag zat hij in de VRT studio, savonds bij VTM en later op de avond terug bij de VRT in De Afspraak.
Inderdaad en ALTIJD zonder mondmasker. Zo ook gasten van De Afspraak enz. Geldt dat niet voor TV-programma's ?
Oud 25 september 2020, 16:35   #253
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Alles is nu relatief en met een korreltje zout te nemen. Neem nu Cambodja .....ik ken Cambodja goed.
Er zou daar geen enkele besmetting zijn ?? Wel ik kan U verzekeren dat er in heel Cambodja nog geen 50 gediplomeerde artsen zijn en die werken dan nog allemaal in de hoofdstad. In de hoofdstad is geen enkel ziekenhuis die naam waardig. In het binnenland totaal niks inzake medische voorzieningen. Rijke Cambodjanen ( die zijn er) gaan wanneer ze het minste medische probleem hebben naar buurland Thailand waar wel uitstekende ziekenhuizen zijn.
Wel ik vraag me af hoeveel mensen er daar worden getest ?? In het binnenland sowieso 0,0 % .....Wie daar ziek wordt gaat gewoon dood ....de doodsoorzaak is daar nooit echt bekend.
Onlangs stierf die oude Rode Kmer leider.......in de pers stond dat hij was overleden aan longproblemen

Zelfde maar ander verhaal is Afghanistan......1 op de 3 Afghanen zou zijn besmet ?? Wie daar in dat onherbergzame Bin Laden Afghaanse binnenland dan al zou getest zijn is nog maar de vraag....Ach er doen zoveel verhalen de ronde dezer dagen

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/wer...na/ar-BB17BclJ
Maar in Thailand zijn er ook weinig gevallen. En in Vietnam, Korea, Japan en neem daar China gerust bij.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2020, 16:39   #254
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard

Hip Hip Hoera!!!

Van Ranst gaat in zwijgstaking

Verschillende topexperts gaan dit weekend in zwijgstaking. Het gaat onder meer om Marc Van Ranst...

In een reactie benadrukt Van Ranst dat de staking niet gericht is tegen de media, maar dat het gaat om een signaal naar de politiek. Na het weekend, op maandag, zouden de wetenschappers de actie afbreken om opnieuw advies te geven aan de Nationale Veiligheidsraad.

HLN

Is er echt geen mogelijkheid om hem te overtuigen dit langer vol te houden.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2020, 16:43   #255
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Maar dat is nu gewoon zijn werk

Hij zou trouwens in "zwijgstaking" gegaan zijn:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200925_95116746

Eens zien hoe lang dit zal duren.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2020, 16:46   #256
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Hip Hip Hoera!!!

Verschillende topexperts gaan dit weekend in zwijgstaking. Het gaat onder meer om Marc Van Ranst...

In een reactie benadrukt Van Ranst dat de staking niet gericht is tegen de media, maar dat het gaat om een signaal naar de politiek. Na het weekend, op maandag, zouden de wetenschappers de actie afbreken om opnieuw advies te geven aan de Nationale Veiligheidsraad.

HLN

Ook huisdokters geven een DUIDELIJK signaal a.d. politiek.
Zij werken in de éérste linie.
De politiekers "werken hard" zoals altijd, maar ver achter de artillerie.
We spreken nog niet over rectoren, maar ja dat zijn mensen met een IQ van 3,14.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2020, 16:56   #257
Walvader
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Hip Hip Hoera!!!

HLN

Zo'n "STILTE voor de GEMOEDSRUST van het VOLK". Die "experts" maken met hun mediageilheid iedereen bang en voeren vanuit hun "expertise" politiek. Zie bv die biostatisticus die begint over een lockdown 2.0.
Oud 25 september 2020, 17:00   #258
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
HLN

Als er geen knop meer is aan jouw TV, trek dan de pries uit. Hetzelfde voor radio en internet. Haal je simkaart uit je smartphone en gebruik terug een baksteen gsm.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2020, 18:23   #259
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Als er geen knop meer is aan jouw TV, trek dan de pries uit. Hetzelfde voor radio en internet. Haal je simkaart uit je smartphone en gebruik terug een baksteen gsm.
Begin daar eigenlijk ernstig over na te denken. Niks zo handig als zo een kleine lichte Nokia GSM. Wat moet je eigenlijk meer hebben op straat dan iets om bereikbaar te zijn ingeval van. En al zeker als gepensioneerde.
Oud 25 september 2020, 18:32   #260
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Maar in Thailand zijn er ook weinig gevallen. En in Vietnam, Korea, Japan en neem daar China gerust bij.
Inderdaad dat lijkt er toch op. Ik begrijp het allemaal niet goed meer. Neem nu Vietnam...tot half februari krioelde het daar in de kussteden van de Chinezen want Vietnam is de speeltuin van de chinezen.
Maar is daar ook een heel gesloten regime die alleen maar meedelen wat ze kwijt willen...verre van een democratie.
Zuid- Korea en Japan zijn niet volledig buiten schot gebleven.
De Filipijnen en Indonesië hebben dan weer wel goed in de brokken gedeeld......

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 25 september 2020 om 18:33.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be