1 oktober 2020, 07:00
|
|
Parlementslid
|
Van het departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin ontvingen we een antwoordbevestiging en doorzending:
Citaat:
Citaat:
----Oorspronkelijk bericht-----
From: Info Departement WVG
Sent: Friday, September 25, 2020 3:59 PM
To: VIPA
Cc: [email protected]
Subject: FW: ventilatie, interne en externe brand en Seveso alarm
Collega's,
We ontvingen onderstaand bericht i.v.m. richtlijnen bij brand(preventie) via het contactformulier van het Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Volgen jullie dit verder op?
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Kathy Ooge
Communicatieverantwoordelijke
DEPARTEMENT WELZIJN VOLKSGEZONDHEID EN GEZIN
[email protected]
Koning Albert II-laan 35 bus 30, 1030 Brussel
www.departementwvg.be
Corona treft ons allemaal. We houden het veilig en werken maximaal thuis, maar blijven bereikbaar.
Blijf op de hoogte: departementwvg.be/nieuws/maatregelen-naar-aanleiding-van-het-coronavirus
#vlaanderentegencorona #vlaanderenhelpt #vlaanderenzorgt
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
|
Citaat:
-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: [email protected] <[email protected]>
Verzonden: vrijdag 25 september 2020 11:00
Aan: Info Departement WVG <[email protected]>
Onderwerp: ventilatie, interne en externe brand en Seveso alarm
Er is een nieuw bericht binnengekomen via het contactformulier op de portaalsite.
Dit zijn de gegevens:
Verstuurd op vrijdag, 25 september, 2020 - 11:00
Inhoud van het bericht:
Naam: Nollen
Voornaam: Paul
E-mailadres: [email protected]
Uw vraag is bestemd voor: Algemeen
Onderwerp: ventilatie, interne en externe brand en Seveso alarm
Inhoud:
ventilatie, interne brand en externe calamiteit :
tot vandaag heb ik nog geen noodplannen gevonden bij de inrichtingen die onder uw bevoegdheid vallen en waarin de afschakeling van de ventilatie voorkomt waartoe nochtans bij specifieke calamiteiten opgeroepen wordt. Het kan natuurlijk zijn dat ik niet goed gezocht heb en mijn informatie niet correct is, of mijn vraag u reeds via andere kanalen bereikt heeft, in dat geval wens ik mij te verontschuldigen.
We onderscheiden :
- Brand in de inrichting zelf:
Daarover vinden we een heel uitgebreide regelgeving en we menen dat dit aspect in orde is.
Anderzijds denk ik dat de mogelijkheid van het binnentrekken van rook van de interne brand door de eigen ventilatie inrichting niet besproken wordt. Er is mogelijk een automatisme dat bij rookdetectie in de luchtinlaat de ventilatie uitschakelt maar dat vind ik niet terug.
- Brand in de omgeving van de inrichting:
Hierbij worden we soms door brandweer of andere overheidsinstellingen opgeroepen om de "ramen en deuren te sluiten en de ventilatie af te schakelen".
Tot hiertoe zijn mijn ervaringen met de bekendheid van de afschakeling van de ventilatie bij een dergelijke oproep heel negatief. Deze procedure is totaal onbekend.
De onvolledige oproepen door de overheidsinstanties (ramen en deuren sluiten) zonder te vermelden dat de ventilatie moet afgeschakeld worden kunnen bijkomend ook nog rampzalige gevolgen hebben.
- Calamiteit met Seveso alarm (binnen blijven, ramen en deuren sluiten, ventilatie afschakelen, luchtroosters dichten.
Het Seveso alarm wordt gegeven bij een ongeval waarbij giftige rook, gas, radioactiviteit en dergelijke in de omgeving geloosd wordt. De instructie van de overheid is dan :
Even terug naar de Seveso richtlijn:
https://eur03.safelinks.protection.o...amp;reserved=0
Bij rookontwikkeling bij een chemisch bedrijf kan de overheid je aanraden te schuilen.
Door binnen te blijven, zorg je ervoor dat je zelf veilig bent.
Thuis
Sluit alle ramen en buitendeuren.
Schakel alle ventilatie-, verwarmings- en aircosystemen uit.
Sluit de toevoer van buitenlucht van uw schoorsteen af.
Luister naar de media (radio, TV, internet) en volg de aanbevelingen van de overheden ( burgemeester, gouverneur, minister).
Laat je kinderen op school. Zij volgen dezelfde aanbevelingen.
Breng je huisdieren binnen.
Hou je noodpakket bij de hand.
Het is duidelijk dat deze instructie tegengesteld is (binnen blijven) met de meestal geoefende evacuatie bij interne brand.
Een en ander behandel ik op politics.be omdat zo de reeds gecontacteerde instanties, en hun eventuele respons, gevolgd kunnen worden.
https://eur03.safelinks.protection.o...amp;reserved=0 ventilatie en brandveiligheid
Het lijkt mij voor de hand te liggen dat in de noodprocedures ook de afschakeling van de ventilatie behandeld moet worden. Tot hiertoe heb ik zelf nog niet kunnen nagaan of dit het geval is in de inrichtingen onder uw bevoegdheid, vandaar mijn vraag aan u, nu ook de ventilatie door de coronapandemie in de actualiteit gekomen is.
Beste groeten
Paul Nollen
Akkoord: Akkoord
Bekijk online (indien u redacteursrechten heeft op de portaalsite):
https://eur03.safelinks.protection.o...amp;reserved=0
|
|