Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Dat is dan ook de enige manier om het "wat tegen te houden", dat was mijn openingspost in deze draad. Aangezien dat geen zinvolle manier van doen is, en aangezien de gevolgen daarvan zo gigantisch zijn voor de maatschappij (ttz voor die 99+% die hier geen zware last van zullen hebben) in vergelijking met het uiteindelijk klein aantal slachtoffers ( <1% of zo), is dat een totaal belachelijke manier van handelen.
Zoals we nu vaststellen hebben we onze maatschappij een half jaar goed omzeep geholpen, om niet veel verder te staan dan in maart vorig jaar. Al die moeite is dus gewoon de vuilbak in. Dat was te voorspellen - ik dacht wel dat het veel sneller ging gaan, maar er zit een sterke seizoensmodulatie op dit virus, waardoor het grotendeels in de winter propageert. Maw, we hebben onze zomer voor niks omzeep geholpen, een goed stuk van onze vrijheden en economie naar de knoppen geholpen, en dat heeft niks uitgehaald, behalve de ambras van vandaag te veroorzaken. Het is bijna zo goed als zeker dat hadden wij het spel totaal laten divergeren in maart-april, wij inderdaad een wat grotere berg lijken hadden gehad, maar wij waren er nu dan vanaf, of toch grotendeels. Ik denk NIET dat we de huidige piek zouden meegemaakt hebben mochten wij het gewoon hebben laten waaien in maart-april. Misschien zouden we nu wat gevallen gehad hebben, maar niet de opgespaarde hoop brandhout die nu tegelijkertijd aangestoken werd.
We kunnen het inderdaad nog een paar keer overdoen. Nu een lockdown, in februari een lockdown, en in april nog een lockdown. Tegen dan is de samenleving tegoei omzeep. En zijn de meeste zieken toch al gevallen. Nog een sukkelzomer, en dan misschien een vaccin dat een derde afpietst van wat er nog overblijft.
Dat is gans mijn punt. Ge gaat dat niet vermijden. Als ge het er eens goed laat door razen, is al dat gegolf nadien voorbij. Dan gaat ge nog wel zieken hebben, maar geen hevige pieken meer, dus gene paniek meer, en kunnen 99% van de mensen weer normaal doen.
|
Dat is in Zweden reeds het geval.
Zweden: 581 doden per mln inwoners:
België: 915 doden per mln inwoners;
Zweden: 10.450 positieve testen per mln inwoners;
België: 20.800 positieve testen per mln inwoners;
Zweden: nu gemiddeld 1 covid-19 dode per dag;
België: nu gemiddeld 34 covid-19 doden per dag;
België op 18.10.2020 circa 60.000 testen per dag waarvan 9.050 positief of 17 %;
België op 18.09.2020 circa 37.000 testen per dag waarvan 1.500 of 4,3 % positief;
Zweden in algemene zin beter dan België en wat is er aan de hand met het testen? De op positieve testen gebaseerde Case Fatality Rate is nu 0,34 %.
In Zweden bedraagt die 0, 17 %. De helft minder dus.
Leren we hier uit iets?