Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC
Daar ben ik eind van de jaren 90 mee bezig geweest.
De prijzen van brandstof waren in die periode hoog en de prijs leek alleen maar te gaan stijgen. Nu 20 jaar later is dat anders uitgedraaid.
Maar goed. Ik was daar toen echt ernstig mee bezig.
Toen ben ik aan het experimenteren gegaan om van plantaardige olie biodiesel te maken. Ik had daar een praktisch doenbaar recept voor gevonden en na 2 pogingen was het me gelukt om mooie heldere, dunvloeibare biodiesel te maken. In totaal heb ik iets van een 10 liter biodiesel gemaakt uit verse plantaardige olie. Mijn reactor was een goed uitgespoelde flacon Silan wasverzachter.
Een klein staal heb ik bijgehouden en dat staat nog altijd ergens in de berging.
De rest heb ik in de tank van de auto gegoten. Dat was een Renault Scenic 1,9dti. Niets van gemerkt.
Bovenop de plantaardige olie heb je ook een 10% zuivere methanol nodig en die kostte toen ongeveer evenveel als benzine dus er moest voldoende prijsverschil zijn tussen diesel aan de pomp en plantaardige olie vooraleer het de moeite was om er op grotere schaal aan te beginnen. Ik hield de prijs van de goedkoopste plantaardige olie in de supermarkt elke week in de gaten en toen stelde ik tot mijn verwondering vast dat als de prijs van diesel steeg dat die van de goedkoopste plantaardige olie ook steeg en omgekeerd. Dus die interessante gap die kwam er niet. Ik denk dat die er vandaag nog altijd niet is. Dat wijst er op dat als er overschotten aan plantaardige olie ontstaan dat die overschotten dan omgewerkt worden naar biodiesel en in de diesel worden gemengd.
Ik heb ook opgezocht of ik met de aankoop van grotere hoeveelheden geen betere prijs kon vinden maar ook dat viel tegen. En toen ik dan ergens in 2000 een bedrijfswagen kreeg aangeboden was dat het einde van het experiment.
|
Ik geloof je best. Maar ik zou het ook niet doen met plantaardige olie, maar met zaden. Maar goed, ik heb het ook niet uitgerekend en ben het eigenlijk niet van plan. Als ze je niet doen betalen met het één dan is het met het ander, dus finaal ben je altijd je geld kwijt.
De beste manier om te besparen is nog altijd kijken waar de overheid je naar toe wil sturen en dan keihard in de totaal andere richting te lopen.
En natuurlijk hebben ze dat niet graag...
Dus al wat met ecologie te maken heeft is bij definitief fini.