Los bericht bekijken
Oud 22 april 2021, 12:50   #181
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
(Ik kom hier toch nog even op terug, ondanks dat ik hem de vorige keer geskipt had.)

Je hebt ook nooit de afspraak gemaakt dat baby's een luier dragen. Toch had je er een om. Je bent nou eenmaal geboren in een al bestaande samenleving. Je hoefde niet meer zelf het vuur uit te vinden, of de pasteurisatie of de trein, en je hoefde ook concepten als wetten of samenlevingen in het algemeen niet meer zelf te bedenken. Het staat je bij al die zaken vrij om er geen gebruik van te maken of je ertegen te verzetten. Mensen die tegen kleding zijn kunnen in de zomer naar een naturistencamping trekken, protesteren om de wetten over openbare naaktheid veranderd te krijgen of op de partij van meer blote tetten stemmen, mensen die tegen auto's zijn kunnen aan een fietsstraat gaan wonen, aan klimaatmarsen meedoen of op de vroem vroem partij stemmen en mensen die tegen anti-moord wetten zijn kunnen zich aansluiten bij een cult diep in de bossen van Alaska, in hun eentje voor het regeringsgebouw gaan roepen over het recht van de sterkste of de partij voor meer moord oprichten. Dat is hoe onze samenleving werkt, dat hebben mensen al voor je bedacht.

En zelfs als je het met die fundamentele "meta-afspraken" niet eens bent kan je werken aan verandering daarvan. Maar simpelweg zeggen "ik erken die en die en die specifieke onderdelen en eigenschappen van de maatschappij niet, dus ze hebben geen betrekking op mij" is niet hoe het werkt. Dat is niet hoe het kan werken, en alleen al het proberen uitleggen aan iemand die ouder is dan vier is lastig door hoe absurd het concept is. "O nee bakker, ik erken het concept van betalen niet, bedankt voor het brood hè!" Dat is niet hoe bakkers werken, of de rest van de maatschappij. Je geniet duidelijk van de voordelen van de maatschappij, gezien je via een computer in een taal aan het communiceren bent met ons, om dan te zeggen "iedereen houdt zich aan de algemene afspraken naar mij toe, maar ik zou alles moeten mogen" is net zo kinderachtig als jouw toepassing van het recht van de sterkste. En bovendien is het niet werkbaar en leidt het voor niemand tot iets goeds.
Ik kan het niet beter zeggen !
Gelukkig is pat een uitzondering. Ik denk dat hij beter als kluizenaar gaat wonen, midden in een groot bos.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden