Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer
Uiteraard niet, ik heb u aangegeven wat het onderliggende probleem is
|
Wat jij een "probleem" noemt, is enkel maar een probleem, juist vanuit uw "rationele ethiek". Daarbuiten is dat geen probleem.
Dat is wat ik bedoel met circulair.
Citaat:
Ziedaar je hoogmoed en de poging om je eigen 'rationele' imago te beschermen. Want je zegt zelf dat je nooit grondig de literatuur bestudeerd hebt, laat staan vanuit het gezichtspunt dat ik aangeef.
|
Dat klinkt als de theoloog die mij verwijt nooit de Bijbel bestudeerd te hebben, als ik zeg dat het een sprookje is. Nee, ik heb geen literatuur bestudeerd, behalve wat men mij opgedrongen heeft, en nee, ik vind dat niet echt boeiend. Ik vind dat entertainment voor mensen die dat leuk vinden, en voor de anderen, nutteloos. Een beetje zoals postzegels verzamelen of zo.
Citaat:
Men 'wil' dat niet, dat gebeurt als uitvloeisel van het zondebokmechanisme en de blijvende waarde daarvan is dat als je iets ander wil doen je nog steeds het achterliggende probleem moet oplossen: het mimetisme als katalysator van innovaties enerzijds en geweld anderzijds.
|
Dat is een theorietje he.
Citaat:
Ik had het niet over het symbolisme van de twintigste eeuw... Voor de rest blijf je gewoon je bevooroordeeldheid uitdrukken, en er bij voorbaat van uitgaan dat de grote literatuur net als (post)moderne 'avant-garde' etc. 'onlogisch' zou zijn. Nee, dat was een vehikel voor fundamentele overdracht van kennis, in het verlengde van maar zich tegelijk kerend tegen 'aanvaarde' leugens die worden weerlegd. Vooraleer je überhaupt ertoe komt om daar iets over te zeggen, moet je het bestuderen natuurlijk.
|
Ik moet de Koran niet in detail bestuderen om te zeggen dat dat niet speciaal een boek is vol factuele waarheden.
Citaat:
Maar niet alleen kan men bepaalde doelen makkelijker bereiken, het is ook mogelijk dat men door dat te doen, ook nog andere, hogere doelen kan ontdekken (en in feite is het omgekeerd).
|
Ik zal dat niet ontkennen, maar ik zeg U dat dat niet hoeft. Als we per toeval die andere (die jij hogere noemt) doelen willen bereiken en daar fun aan beleven, ma foi, waarom niet, maar dat hoeft niet. Als we, door elkaar de schedel in te kloppen en de mensheid uit te roeien, ook fun beleven, is dat EVEN GOED.