Los bericht bekijken
Oud 15 maart 2005, 16:41   #181
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
Hoort u mij niet zeggen; dat maakt u ervan. Prima, als dat is wat u van de feiten wilt maken. Het enige wat ik zeg, is dat van de 4 landen die 'winst' boekten, alleen Noorwegen de moeite van het vernoemen waard is. De rest is meer "pappen & nathouden".
Dat hoor ik u wel zeggen, u zegt dat het sociale systeem daar aan een grondige overhaul toe is, en precies niet volgens het plan Bush, i.e. u insinueert het tegendeel.

Citaat:
Precies. Wat koop je voor 1 euro, in vergelijking tot 1 dollar? Ik heb geen flauw idee.
Ik vind niet onmiddellijk een studie terug, but think about it: In 1999 was het net het omgekeerde en was de dollar sterker dan de Euro. Inflatie, die uiteindelijk de verandering in koopkracht meet, was sinds die periode quasi gelijklopend in beide regios. Kwa olieprijs, die niet in de inflatieindex zit, is er natuurlijk wel het een het ander veranderd voor de zwakkere dollar. (20% increase aan de pomp in Florida). Dit doet me besluiten dat de uiteindelijke binnenlandse totale koopkracht tussen Euro en Dollar zeer vergelijkbaar is. De binnenlandse totale koopkracht is het enige dat van belang is voor een arme, aangezien die buiten misschien een of ander electronicaproduct enkel Amerikaanse producten koopt en zeker niet naar het buitenland zal gaan. De enige uitzondering op die regel zijn de Latinos, maar daar maakt de zwakke dollar helemaal geen reet uit, omdat hij relatief tov de zuid amerikaanse munten nog steeds sterker is, die bevolkingsgroep heeft dus een positief dollar-effect. Verder zijn er, net als in de EU, nogal serieuze verschillen tussen de verschillende deelstaten. (vergelijk Polen maar eens met Luxemburg, dat is ongeveer hetzelfde als W Virginia met New Jersey vergelijken)

Als je je wat meer wenst te verdiepen in de armoede situatie van de VS zelf, is er veel meer data voorhanden dan dat nogal gekleurde rapport van Unicef. Hier zijn de cijfers van hun bureau voor statistiek.

http://www.census.gov/prod/2004pubs/p60-226.pdf

Uiteindelijk daalde op lange termijn de armoede gestaag in de VS, met uiteraard logische schommelingen up and down die de economische cycli volgen. Ergens rond het midden van de jaren 70, bereikt de armoede een historisch minimum en sindsdien zijn de cijfers quasi constant. Het inkomen steeg echter veel zwaarder dan de inflatie, wat inhoudt dat het median income sterker gestegen is dan de inflatie, wat op zijn beurt wil zeggen dat de uiteindelijke koopkracht van de armen gestegen is. Relatief zijn er dus evenveel armen, maar absoluut hebben ze het beter. Ook opmerkelijk is dat het aantal sociale voorzieningen voor die armen in de periode 70-nu jaar na jaar is aangegroeid, zodat ze het niet alleen beter hebben kwa inkomen, maar ook kwa hulp van de overheid.

Het is ook opmerkelijk dat de metingen aanduiden dat kinderen (-18) veel zwaarder vertegenwoordigd zijn in die low income bracket. Now think: de totale armoede is quasi constant, en -18 is constant zwaarder vertegenwoordigd. Wat wil dit zeggen? Dat die mensen allemaal sterven eens ze 18 zijn? Uiteraard niet, ze beginnen met niets, en een overgrote meerderheid werkt zich op uit die relatieve armoede tov de ouderen. Dat is een cultureel gegeven in de VS, waar je jong start met weinig inkomen en je dan opwerkt.

Ik wil er u verder nog op wijzen dat deze discussie op gang kwam in vergelijking met Cuba. De landen vallen niet te vergelijken kwa armoede. Als de gemiddelde Belg morgen in Monaco gaat wonen verdient hij plots minder dan 40% van de mediaan, maakt dat van hem van de ene dag op de andere arm? Uiteraard niet, maar statistisch wel. Ik neem dan nog aan dat de Castro Junta eerlijke cijfers publiceert in de census, iets wat ik na een bezoek aan Cuba eerder in twijfel zou moeten trekken, maar bon, je moet van ergens vertrekken. Uiteindelijk is er een reden waarom mensen in Cuba op een binnenband de zee in springen in hoop dat de stroming hen tot in US waters brengt, het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze dat doen om te ontsnappen aan het aards paradijs omdat ze liever arm zijn in de VS.

Ik ben het gewoon beu dat men stereotypes hanteert over zogenaamde legioenen van armen in de VS die helemaal aan hun lot worden overgelaten door de medemens. Dat zijn Moresiaanse taferelen die de werkelijkheid tarten. Objectief bekeken kan je je in deze post een totaalbeeld vormen.