Los bericht bekijken
Oud 22 april 2022, 18:13   #399
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is al veel gepubliceerd over de zaak Sanda Dia, dat weet ik. Toch was niet alles gezegd. Vond ik, na het 3.000 pagina’s dikke strafdossier te hebben doorlezen.
Banken als ING en Belfius, Antwerpse vastgoedbedrijven, advocatenkantoren en ook studiebegeleidingsdienst Rebus (KUL) hebben jarenlang activiteiten van Reuzegom gesponsord. Daar hoefde op dat ogenblik niks mis mee te zijn. De manier waarop alle online sporen hiervan zijn gewist, ongeveer binnen de 5 minuten na de dood van Sanda, vind ik onbegrijpelijk. Kun je op zo’n moment werkelijk alleen daar mee bezig zijn?
De WhatsApp-groep waarin die avond foto’s en filmpjes van het fatale ontgroeningsritueel werden gedeeld, telde 64 leden. Behalve de 22 toen actieve Reuzegommers waren dat hoofdzakelijk corporate finance advisors, consultants en medici. Het eerste wat die nacht gebeurde, was alle oud-Reuzegommers uit de groep verwijderen. En digitale sporen wissen.
Rare club.
Er was ook een mailgroep, met opnieuw een groot aantal hoogst succesvol geworden oud-Reuzegommers, waarin preses Zaadje en schachtentemmer Janker zich in september 2018 vrolijk maakten over een levenslang oogletsel bij een 19-jarige kandidaat-schacht, als gevolg van de ook al erg “bruut” verlopen schachtenwerving.
Geen van de ouderen maakte een opmerking.
Het geheel aan berichtjes in de dagen voor het drama maakt duidelijk dat Zaadje en Janker met hun “brute” aanpak vooral indruk wilden maken op hun voorgangers.
Toen Sanda Dia die avond in de problemen kwam, waren het de jongere Reuzegommers - ook Zaadje en Janker - die hem zo snel als mogelijk naar het ziekenhuis wilden overbrengen. Kostbare tijd ging verloren door oppositie van de ouderen. Tot Pronker, een van de jongste Reuzegommers en net terug van de frituur, zich rond 20.45 uur tegen de wil van de ouderen de sleutels van de BMW van Strontvlieg toeëigende en aan een rotvaart naar het ziekenhuis van Malle reed met Zaadje naast zich en Janker en Sanda op de achterbank.
Uit het verhoor van Pronker: “De ouderen zeiden dat we niet zoveel druk mochten leggen op de schouders van één persoon en het een beslissing van de groep moest zijn.”
Pronker is een van de 18 verdachten, in Hasselt. Met de kennis van het dossier die ik denk te hebben kan ik die jongen niks anders toewensen dan een vrijspraak. Idem voor Sondage.
Toen duidelijk werd dat Sanda Dia was overleden, wilde onder meer Pronker een gebaar stellen naar de familie van Sanda Dia toe. Een brief, een boodschap, een blijk van medeleven, een mea culpa. Namens de club. Het werd hem en de andere jongeren “juridisch ontraden” door - alweer - de oudere Reuzegommers en hun advocaten.
Geen van de oudere ex-Reuzegommers staat in Hasselt mee te recht. Het parket heeft geoordeeld dat enkel wie fysiek aanwezig was tijdens het ritueel in Vorselaar moet worden vervolgd, ook als blijkt dat die 18 aanwezigen plichtsbewust een door hun voorgangers opgesteld draaiboek volgden. Met daarbij ook - ik verzin niks - de verplichte consumptie van kakkerlakken, Moriowormen en een “levende muis op toast”.
Juridisch zal het ongetwijfeld allemaal wel kloppen, maar mij zit het niet lekker. Het zit mij ook niet lekker dat het aspect racisme in de aanklacht nergens aan bod komt. Hoe toevallig kan het zijn dat in meer dan 72 jaar dopen en meer dan 300 gedoopten bij Reuzegom uitgerekend de allereerste schacht met een Afrikaanse achtergrond om het leven komt?
Daarom schreef ik dit boek, en kreeg het deze titel.
https://www.facebook.com/1015888863/...4242629226168/

Proces lijkt al op voorhand ontdaan van de opdrachtgevers én van het racisme element.

Daar gaat niet veel van komen vermoed ik.

Laatst gewijzigd door Bach : 22 april 2022 om 18:13.
Bach is offline   Met citaat antwoorden