Los bericht bekijken
Oud 25 maart 2022, 23:55   #19602
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het is anders, het is niet volledig Europees. Wat is er dan juist anders en niet-Europees?
Daarvoor moet je het land bezoeken, niet alleen in de 4 sterren hotels van Kiev.
Wat is het exacte verschil in cultuur en mentaliteit tussen Europeanen en Amerikanen bvb. daar kun je boeken over schrijven. Idem dito Oekraieners en Russen.

Om een eigen voorbeeld te geven. Je stapt op de slaaptrein tussen Odessa en Simferopol. Je deelt het compartiment met een familie die je nog nooit gezien hebt die hun eten en drank met je deelt. De gitaar verschijnt en er worden melancholische liedjes gezongen, nog andere reizigers doen mee. Sommige barsten in tranen uit. Het venster gaat open en iemand schiet in de lucht. Er worden gedichten van Chevtsjenko en Pushkin opgedragen. Nog meer vodka. Eens aangekomen in Simferopol moeten we bij de familie logeren, en ze betalen alles voor ons. Elke avond feest. Restaurants worden onverminderd discotheken na 22 u. Vrouwen zijn agressief op zoek naar mannen om mee naar bed te gaan, ook 40ers en 50ers. #metoo maar dan voor mannen. De lokale mannen lijken niet geinteresseerd in vrouwelijke aandacht, ze maken een typisch Russisch gebaar voor "er zijn er genoeg".

Ook negatief: in Dnipro dronken we in bar liquid een biertje, maar de eigenaar, die dacht dat we Amerikanen waren, trakteerde ons op vodka. In Oekraine werden we elke dag getracteerd, echter, deze haalde een geweer boven en een zeer hoge rekening 320 euro, meer dan een maandloon). Mn vrienden liepen weg om politie te zoeken, ik werd geslagen. De politie kwam, vroegen mijn paspoort, die gaven ze aan de eigenaar in ruil voor geld.
De volgende dag gingen we naar het hoofdcommisariaat en legden de situatie uit. De hoofdcommissaris vroeg 50 euro omgerekend. Met 2 combi s stormden we op het cafe af en de deur werd bijna ingebeukt.De eigenaar gaf me onmiddellijk het paspoort, en schudde mn hand. "Goed gespeeld, niet alle westerlingen zijn sissies"

Allemaal zeer boeiend maar mijn vrienden vonden dat het land met Europa niets te zien is, cultureel zelfs nog verder van Belgie staat dan de Balkan.
tomm is offline   Met citaat antwoorden