Los bericht bekijken
Oud 24 september 2020, 05:45   #62
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

We hebben een antwoord ontvangen van het Vlaams Energieagentschap.
Met onze reactie :


Citaat:
Dag Vlaams energieagentschap,

bedankt voor uw snelle respons en uw raadgevingen. Ik antwoord tussenin uw mail.

Tot voor de corona pandemie was mijn belangstelling toegespitst op het residentieel probleem van de ventilatie en zijn verband met andere gebeurtenissen die relevant zijn (interne brand, externe brand, Seveso alarm). Het is mij sindsdien echter opgevallen dat hetzelfde probleem zich voordoet in onze rust en zorg tehuizen. Afschakeling van ventilatie bij calamiteit is een grote onbekende. Ik vrees dat het bij onze onderwijsinstellingen en hospitalen niet beter gesteld is.

Beste groeten

Paul Nollen


mijn antwoord tussenin: (mijn italic en bold)

From: [email protected]
Sent: Wednesday, September 23, 2020 9:22 AM
To: [email protected]
Subject: ventilatie, brandveiligheid en externe calamiteit : hoe te verenigen (VEA-563090)

Geachte,

Als antwoord op uw bericht van 22.09.2020 06:39 geven wij graag het volgende mee:

1)U kan deuren sluiten bij brand en de spleten onderaan dichten met natte doeken.

Natte doeken tegen de spleet onderaan de deur waar bij natuurlijke ventilatie de doorvoeropening mag zijn is een mogelijkheid. Dat is natuurlijk in het geval men wakker is en direct weet wat te doen. We veronderstellen dan dat er bv een rookalarm in de kamer is afgegaan, of dat ge de rook hebt opgemerkt.

Of u kan brandwerende doorstroomroosters voorzien indien u dit nodig acht, dit is afhankelijk van de brandreglementering voor woningen.

Brandwerende doorgangsroosters is ook een mogelijkheid al wordt is dat nergens in de reglementering of informatie voor residentiele woningen opgenomen voor zover ik weet.
Een oppervlakkige kennismaking met studies over rooktemperatuur bij brand in woningen laat mij echter vermoeden dat dergelijke roosters helemaal niet voldoen bij rookontwikkeling bij brand op enige afstand van uw deur. Maar het is allicht beter dan niets en zeker als de brand zich uitbreid en de hitte nadert.


https://www.jstage.jst.go.jp/article.../_pdf/-char/en p345

2)Het afschakelen van de mechanische ventilatie is toegestaan. U kan dit nalezen in onze website onder Regeling als volgt: Let op! Het doel is dat er in principe permanent wordt geventileerd en dat de mechanische ventilatie dus nooit volledig uitgeschakeld wordt. Zo kan niemand het systeem per ongeluk uitschakelen of de uit-stand gebruiken als een dagelijkse praktijk. Enkel in noodsituaties of bij onderhoud moet u het systeem bewust kunnen uitschakelen. Dat kan dan bijvoorbeeld met een schakelaar in een technisch lokaal of in de zekeringkast. Er is nergens bepaald dat deze noodafschakeling niet zou mogen aangesloten worden op een branddetectiesysteem.

Over die mogelijkheden van uitschakeling ben ik het totaal oneens. In het appartement dat ik bezocht heb in 2016 was afschakeling van de ventilatie van het gebouw slechts mogelijk via het appartement van de bovenburen. Uiteraard zijn die niet altijd thuis. Een aanvaardbaar systeem, om nog te zwijgen over de haalbaarheid van een redelijke tijd van afschakeling, is dat ook niet.
In de kelder kon men wel alles afschakelen maar of dat gewenst is (lift, verlichting, rookafzuiging bij interne brand) valt te betwijfelen.
In een ander appartements gebouw dat ik later bezocht heb was de technische ruimte op slot. Men kan dan gaan zoeken naar wie de sleutel heeft en kan komen (conciërge, technische dienst,..)
En dan wil ik nog zien hoeveel mensen in een zekeringkast gaan zoeken en vinden wat ze moeten uitschakelen als ze via een openbare oproep horen dat ze ramen en deuren moeten sluiten en de ventilatie afzetten. Dan vind ik de Nederlandse oplossing tenminste praktisch haalbaar en verantwoord tegenover de bevolking. (calamiteitschakelaar ‘ventilatie’ en afschakeling ventilatie op afstand vanuit een noodcentrale).


In het geval ik ooit mechanische ventilatie voor mijzelf zou plaatsen zou ik ze zeker afschakelbaar maken door rookdetectie in het luchtaanvoer kanaal (in geval van een centraal systeem) en een ‘app’ op de smartphone (die ik niet bezit) of met SMS. Zodoende kan ik snel reageren, waar ik ook ben, bij een B-alert. https://www.be-alert.be/nl/laat-je-waarschuwen
Het al dan niet volledig afzetten van de ventilatie is een probleem dat ik voor mezelf nog niet heb opgelost. Ik heb bij dergelijke industriële installaties (die slechts enkele uren per dag werkten) vervuiling opgemerkt van de filters door schimmels en rottende insectenlijken die bij continu werking blijkbaar niet of minder voorkomen (uitdroging, mummificering) https://forum.politics.be/showthread.php?t=240577

3) Wij hebben geen bevoegdheid over de communicatie van andere diensten, zeker niet als ze federaal zijn. Wij merken dat dergelijke communicatie vaak geënt is op het feit dat het grootste deel van ons woningenbestand bestaande bouw is en dat in bestaande bouw in de meeste gevallen geen ventilatiesysteem aanwezig is.



We hopen u hiermee van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groeten,

Vlaams Energieagentschap
Koning Albert II-laan 20 bus 17
1000 Brussel
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 24 september 2020 om 05:52.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden